Ruszyły studia „Nowa Mobilność” na Politechnice Warszawskiej
28 lutego na wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej, oficjalnie zainaugurowano studia podyplomowe „Nowa Mobilność”. Stanowią one odpowiedź na potrzeby zmieniającego się rynku pracy. Ich adresatem jest kadra zarządzająca oraz specjaliści firm budujący kompetencje w obszarze zrównoważonego transportu oraz szeroko pojętego sektora e-mobility. To milowy krok w edukacji wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej, która będzie niezbędna w transformacji napędowej transportu oraz tworzeniu nowych obszarów związanych z nową mobilnością.
Uruchomienie studiów podyplomowych Nowej Mobilności, realizowanych przez PSPA oraz Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej (SiMR PW) stanowi zwieńczenie kilku lat prac przygotowawczych. W realizację programu zaangażowanych jest 48 wykładowców m. in. z Międzywydziałowej Kadry Politechniki Warszawskiej z Wydziałów Samochodów i Maszyn Roboczych, Elektrycznego, Chemicznego oraz Transportu, a także 39 praktyków sektora biznesu.
– Pierwsze zajęcia na kierunku Nowa Mobilność już za nami. Miałem ogromną przyjemność poprowadzić pierwszy z trzydziestu przedmiotów, które będą realizowane w przeciągu dwóch semestrów. Od samego początku działalności PSPA, edukacja zawsze była dla nas tematem priorytetowym. Angażujemy się w szereg projektów, które mają na celu budować świadomość poprzez przekazywanie rzetelnej wiedzy. Zainagurowane studia podyplomowe są tego najlepszym przykładem – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
Uruchomione studia podyplomowe stanowią odpowiedź m.in. na zwiększający się popyt na pojazdy z napędem elektrycznym, transformację sektora transportu i rozwój nowej mobilności. W 2021 r. liczba nowo zarejestrowanych samochodów z napędem elektrycznym na świecie wyniosła 6,6 mln. Dla porównania, w 2015 r. sprzedano 351 tys. samochodów elektrycznych, zaś w 2010 r. – 7,3 tys. Na podstawie prognoz Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) w 2030 r. więcej niż co trzeci pojazd sprzedawany na świecie będzie wyposażony w akumulator trakcyjny. Elektryfikacja flot wiąże się z olbrzymimi zmianami w całym przemyśle motoryzacyjnym, w tym z bardzo dynamicznym wzrostem zapotrzebowania na odpowiednio wykształconych specjalistów.
– Pogłębianie wiedzy z zakresu elektromobilności, to nie jest już tylko czysta ciekawość, ale obowiązek osób związanych z zarządzaniem flotami samochodowymi. Ugruntowana wiedza, poparta praktyką i doświadczeniem zawodowym, to najlepsze co słuchacz otrzyma. Mając na uwadze, że ponad 70% nowych samochodów rejestrowanych jest na firmy i to głównie one napędzają elektromobilność w Polsce, na przedmiocie Zarządzanie elektromobilnością skupię się na transformacji flot samochodowych okiem fleet menedżera – komentuje Marek Andruchów, Prezes Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych.
„Nowa Mobilność” to kierunek skierowany m.in. do kadry zarządzającej, specjalistów firm i instytucji budujących kompetencje w przedmiotowym obszarze. Nowoczesne podejście do procesu dydaktycznego zapewni absolwentom unikalny na polskim rynku pracy, kompleksowy zasób wiedzy związanej z elektromobilnością, rynkiem pojazdów elektrycznych, infrastrukturą ładowania, rozwojem zeroemisyjnych technologii, w tym wodorowych, a także wszelkimi kwestiami prawnymi, społecznymi i gospodarczymi oddziałującymi na rynek zrównoważonego transportu.
– Reskilling i upskilling to obecnie dwie kwestie dominujące dyskusje ekspertów od rynku motoryzacyjnego. Ten, kto jak najwcześniej zdecyduje się na pójście w nowym kierunku i wartościową edukację wspierającą przejście na zeroemisyjny transport, wydaje się mieć wszystkie asy w rękawie w kontekście niepewnego rynku zatrudnienia, którego możemy spodziewać się w najbliższych latach – komentuje Alicja Pawłowska-Piorun, Expert – Sustainability w ING Bank Śląski, prowadząca przedmiot Elektromobilność dla klimatu i środowiska. – Obecnie ściera się kilka trendów, stąd trudno o jednoznaczne predykcje. Z jednej strony mamy automatyzację produkcji, więc w produkcji można spodziewać się ograniczenia zatrudnienia, jednocześnie tworzą się nowe miejsca pracy związane z elektromobilnością. Zdaniem wielu te zmiany mogą wyjść mniej więcej na zero dla rynku pracy (ilość osób, które stracą pracę vs. ilość osób, które znajdą zatrudnienia w nowych zawodach związanych z elektromobilnością) – dodaje Alicja Pawłowska-Piorun.
Zainaugurowane zajęcia odbywają się w ramach I edycji studiów podyplomowych „Nowa Mobilność”. Inauguracji zajęć na uczelni towarzyszyło uroczyste spotkanie wykładowców oraz osób zaangażowanych w powstanie oraz organizację studiów.
Na zainteresowanych zapisaniem się na podyplomowe studia „Nowa Mobilność” czekają ostatnie wolne miejsca.
Poniżej przedstawiamy pełną listę przedmiotów i wykładowców:
Semestr I
- Podstawy elektromobilności – Maciej Mazur, Michał Kurtyka
- Pojazdy z napędem elektrycznym – kompendium – Maciej Gis, Andrzej Gemra
- Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych – kompendium – Albert Kania, Bartosz Kubik
- Ładowanie pojazdów elektrycznych w ujęciu prawnym i biznesowym – Rafał Czyżewski, Jacek Zboina
- Baterie litowo-jonowe – Maciej Kwiatkowski, Łukasz Bednarski
- Elektromobilność a system elektroenergetyczny – Adrian Sienicki
- Rynek elektromobilności – Piotr Michalczyk
- Prawo dla elektromobilności – Polska – Filip Opoka, Andrzej Ziółkowski
- Prawo dla elektromobilności – Unia Europejska – Aleksander Rajch, Katarzyna Barańska
- Zarządzanie elektromobilnością – Marek Andruchów
- Podstawy elektrotechniki i elektroniki – Michał Rolak
- Podstawy mechaniki – Piotr Przybyłowicz
- Elementy eksploatacji pojazdów samochodowych – Marek Guzek
- Transformacja energetyczna a rozwój energoelektroniki – Marek Jasiński
- Podstawy napędów elektrycznych pojazdów – Arkadiusz Hajduga.
Semestr II:
- Ekonomia w aspekcie elektromobilności – Agnieszka Czajka, Wojciech Drzewiecki
- Finansowanie elektromobilności – Przemysław Szywacz
- Modele biznesowe w sektorze elektromobilności – Piotr Arak, Janusz Grądzki
- Przyszłość elektromobilności – Maciej Mazur, Małgorzata Kulis, Maciej Dryjański
- Wodór w transporcie – Andrzej Szałek, Jacek Pawlak
- Pojazdy autonomiczne – Marcin Ślęzak, Małgorzata Pełka
- Elektromobilność w życiu codziennym – Adam Jędrzejewski, Maciej Panek
- Elektromobilność dla klimatu i środowiska – Ewa Łabno-Falęcka, Alicja Pawłowska-Piorun
- Elektromobilność w samorządach – Hanna Zdanowska, Adam Wieczorek, Łukasz Franek
- Elektromobilna logistyka i transport – Sebastian Anioł, Wojciech Rowiński
- Elektromobilność w zbiorowym transporcie publicznym – Jan Wiśniewski, Jan Kuźmiński
- Seminarium dyplomowe – Jacek Dybała
- Magazynowanie i przetwarzanie energii w pojazdach elektrycznych i hybrydowych – Adrian Chmielewski
- Projektowanie materiałów dla potrzeb chemicznych źródeł prądu – Władysław Wieczorek
- Elementy diagnostyki samochodowej – Piotr Zdanowicz.
Więcej informacji na portalu: www.nowamobilnosc.pl
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych