Warszawskie szkoły z panelami fotowoltaicznymi od E.ON
Sektor fotowoltaiki w Polsce dynamicznie rośnie. Panele fotowoltaiczne widzimy nie tylko na budynkach mieszkalnych i biznesowych, ale również instytucjach publicznych. W ten trend wpisują się także placówki edukacyjne. E.ON postanowił je wesprzeć i ogłosił konkurs SłuchaMY Was, w którym pięć szkół wygrało instalacje fotowoltaiczne w zamian za pomysły na projekty proekologiczne, a trzy pozostałe otrzymały finanse na ich realizację.
Razem możemy więcej
Firma E.ON Polska w konkursie SłuchaMY Was nagrodziła zwycięskie szkoły instalacjami fotowoltaicznymi o mocy 20 kWp, które zamontuje na dachach budynków. Instalacja PV pozwala znacząco zredukować opłaty za zużycie energii elektrycznej. Tak wyprodukowana energia jest wykorzystywana na potrzeby własne, a jej nadwyżki mogą być przekazane do krajowej sieci. W szkołach osiągane w ten sposób oszczędności oznaczają więcej środków na cele edukacyjne. E.ON od lat wspiera inicjatywy ekologiczne i zaangażowanie społeczności w odnawialne źródła energii.
Inicjatywa „SłuchaMY Was” to przedsięwzięcie stworzone w ramach idei „MY może więcej”, której początek dał manifest ogłoszony w 2021 r. przez firmę E.ON Polska. W ramach akcji powstało już wiele działań promujących proekologiczne inicjatywy w lokalnych społecznościach. Do tych aktywacji możemy zaliczyć między innymi mapę eko firm i instytucji, która eksponuje marki stosujące ekologiczne praktyki. „MY może więcej” ma na celu uświadamianie społeczeństwu, że nawet małe kroki, podejmowane przez wiele podmiotów, mogą przyczyniać się do dużych zmian w ekosystemie. Działania podejmowane zgodnie z tą ideą wspierają, tworzą i integrują społeczności, które chcą wspólnie zmieniać środowisko. Tym razem w akcję zaangażowane są miejsca, które na co dzień kipią pomysłami – szkoły podstawowe. Uczniowie i nauczyciele warszawskich placówek zostali zaproszeni do konkursu, kreującciekawe proekologiczne rozwiązania, które mogliby wykorzystać na co dzień.
Bananove Love
Uczniowie ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 „Klonowego Liścia“ (Wawer). zauważyli, że sosnowy las otaczający budynek szkoły sprawia, że gleba jest piaszczysta i wymaga częstego nawożenia. Dlatego zaproponowali, aby wykorzystać skórki bananów ze szkolnego menu i zrobić z nich nawóz bogaty w potas i fosfor. Zebrane resztki po bananach mają być przetwarzane na nawóz płynny oraz kompost. – Z pomysłem na ekoinicjatywę Bananowe Love nie wiąże się żadna medialna historia. Projekt powstał na bazie doświadczeń z wykorzystywaniem produktów roślinnych w domowych i ogrodowych uprawach. Widząc, ile bioodpadów, które można by wykorzystać, wyrzuca się każdego dnia w szkole, stworzono projekt, który pozwoli ograniczyć ich ilość, a jednocześnie poprawi kondycję roślin w szkole oraz przyszkolnym ogrodzie. Autorką projektu jest pani Olga Bernadzka, wychowawczyni klasy, którą zaangażowała w konkurs. Klasa ta angażuje się w działania ekologiczne, ale konkurs SłuchaMy Was był pierwszym tak wysokiej rangi, w którym uczniowie wzięli udział – relacjonowała Anna Wiśniewska, Dyrektor Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 216 Klonowego Liścia.
Nie jesz? Podziel się!
Młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 351 im. Bolesława Prusa (Wola) chce postawić pierwszy krok ku ograniczeniu marnotrawstwa. Wpadli na pomysł stworzenia jadłodzielni, która będzie składać się z lodówki i półek na jedzenie. Dostęp do niej będą mieli zarówno uczniowie, jak i pracownicy placówki, którzy mogą tam zostawić przegryzki lub kanapki dla koleżanek i kolegów pozbawionych drugiego śniadania. Dodatkowo cała społeczność szkolna ma zostać włączona w akcję edukacyjną na temat marnowania jedzenia i dzielenia się nim. – Nasi wychowankowie bardzo chętnie biorą udział w różnych akcjach i konkursach. To właśnie oni wymyślili działania, dzięki którym udało nam się wygrać konkurs. Uczestnikami są uczniowie klas siódmych pod opieką nauczyciela geografii, który koordynował ich działania. W naszej szkole cyklicznie odbywają się różne akcje ekologiczne. Jesteśmy dumni, że nasi uczniowie są zaangażowani ekologicznie, ich wiedza dotycząca ekologii jest na wysokim poziomie, jesteśmy pewni, że w przyszłości będzie to procentować – cieszyła się nagrodą Małgorzata Kuna, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 351 im. Bolesława Prusa w Warszawie.
Szkoła tworzy ekosystem
– Nasza szkoła położona jest w bardzo malowniczym miejscu, pośród lasów. Uczniowie na co dzień stykają się z bogactwem ekosystemów. Biorąc udział w konkursie SłuchaMY Was, chcieliśmy wykorzystać możliwości, jakie stwarza nam położenie naszej placówki. Duża liczba drzew oraz różnorodność fauny i flory skłoniły nas do stworzenia własnego ekosystemu na terenie szkoły. Naszą wiedzę na ten temat poszerzył pracownik głównego punktu edukacji ekologicznej Zarządu Zieleni m. st. Warszawy – Pawilonu Edukacyjnego „Kamień”. – Temat ekologii był nam znany, jednak po raz pierwszy wzięliśmy udział w akcji ekologicznej na tak dużą skalę – mówi Żaneta Rajtak ze szkoły podstawowej nr 138 im. Józefa Horsta z Oddziałami Integracyjnymi (Wawer). Uczniowie, dzięki lokalizacji placówki położonej w lesie, przygotowali koncept wspierający lokalne środowisko. Oprócz prelekcji dotyczących ekosystemu i konkursów na najlepszy proekologiczny komiks chcą własnoręcznie stworzyć budki lęgowe i domki dla owadów, które następnie umieszczą na drzewach na terenie szkoły. Projekt ma zwiększać świadomość i wrażliwość uczniów na przyrodę oraz wpłynąć na liczebność zarówno ptaków, jak i owadów – które zapylają kwiaty i stanowią pożywienie dla ptaków. Placówka otrzyma zarówno panele fotowoltaiczne, jak i środki na wykreowanie ekosystemu.
Bluszcz na akacji, eko-nakladki i pufy z recyklingu
Pomysłem wyróżnionym także przez jury konkursu jest „Ekoinicjatywa: Bluszcz na akacji“, która została nagrodzona panelami fotowoltaicznymi. Jej twórcami są dzieci uczęszczające do Szkoły Podstawowej nr 401 w Warszawie (Praga Południe). Dzięki tablicom informacyjnym na temat tropów zwierząt, ziołowym rabatkom i domkom dla owadów dzieci będą mogły pozostawać w bliskim kontakcie ze środowiskiem. Stworzone pomoce ułatwią także lekcje w terenie i pomogą utrwalać ekologiczne nawyki wśród uczniów i rodziców.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 82 im. Jana Pawła II w Warszawie (Bemowo), która wygrała instalację fotowoltaiczną, przedstawiła projekt „Ekoinicjatywa: Bądźmy eko, oszczędzajmy wodę i razem pomóżmy naszej planecie Ziemi“. Młodzież chce oszczędzać wodę i zamontować w tym celu ekonakładki na szkolnych kranach, a następnie wymienić zużyte baterie umywalkowe na umywalki z ekoprzyciskiem.
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 75 im. Marii Konopnickiej (Śródmieście) wpadli na świetny pomysł, by ponownie wykorzystywać butelki PET. Zebrane opakowania, a także tektura i materiały miałyby być przetwarzane na pufy, które znalazłyby się w popularnych wśród młodzieży miejscach szkoły. Uczniowie sami zaprojektują ekopufy, zbiorą materiały i zajmą się promocją akcji. Takie przedsięwzięcie ma na celu uświadomić uczniom znaczenie recyklingu i pokazać, że nawet drobne działania mają sens.
Wychowankowie Szkoły Podstawowej nr 364 im. Konstancji Markiewicz (Bemowo) zgłosili do konkursu projekt „ekoinicjatywa: Podwórkowe zielone oczyszczacze powietrza w SP 364“. Według jego założeń na szkolnym podwórku pojawią się rośliny, które wyjątkowo skutecznie pochłaniają pyły z otoczenia. Klomb o średnicy 20 metrów zostanie gęsto obsadzony rodzimymi drzewami i krzewami, dzięki czemu będzie swoistym „zielonym oczyszczaczem powietrza“. Zainstalowany zostanie również miernik pyłów, który pozwoli monitorować obecny stan powietrza. W planach są również domki dla jeży, które mogłyby znaleźć schronienie w przyszkolnym „oczyszczaczu powietrza“.
Dodatkowe informacje na temat SłuchaMy Was znajdują się na stronie www.szkolnaekoinicjatywa.pl, gdzie niebawem pojawi się również bank inspirujących pomysłów na proekologiczne działania.
Źródło: E.ON