PKP Energetyka w Radzie Programowej Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii
PKP Energetyka dołączyła do grona członków Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii. Leszek Hołda, Członek Zarządu firmy, wszedł do Rady Programowej PSME, wspierając je tym samym merytorycznie i od strony praktycznej. PKP Energetyka jest bowiem twórcą największego w Europie trakcyjnego magazynu energii. Spółka realizuje też budowę systemu magazynowania energii opartego na wodorze. Będzie to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce dedykowane zasilaniu kolei. Doświadczenia zdobyte podczas tych realizacji będą stanowiły niewątpliwe wsparcie dla członków PSME, a także wszystkich zainteresowanych technologią związaną z magazynowaniem energii.
Jednym z zadań, jakie stawia przed sobą PSME, jest integrowanie środowisk związanych z wytwarzaniem i dystrybucją zielonej energii. – Im więcej członków o różnorodnych kompetencjach znajdzie się w naszych szeregach, tym większa szansa na popularyzację zielonej energii i jej wykorzystanie w różnych sektorach gospodarki – powiedziała Barbara Adamska, Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Magazynowania Energii. – Magazyny energii mogą być wykorzystywane przez firmy reprezentujące różne branże, zapewniając im tak oszczędności jak i bezpieczeństwo dostaw energii. Cieszy nas decyzja PKP Energetyka o przystąpieniu do PSME. Jest to lider w wykorzystaniu magazynów energii w przemyśle kolejowym na europejską skalę. To dla obecnych i przyszłych członków Stowarzyszenia przykład, jak efektywnie dystrybuować energię pozyskaną z natury na ogromną skalę – dodała Prezes PSME.
PKP Energetyka to jedna z większych firm energetycznych w Polsce. Łączy kolej z systemem energetycznym kraju. Odpowiada za niezawodność i jakość dostaw energii dla transportu kolejowego. Od kilku lat konsekwentnie wdraża nowoczesne rozwiązania technologiczne podnoszące jakość, bezpieczeństwo i efektywność prowadzonej działalności. Dziś PKP Energetyka to firma innowacyjna, prezentująca światowe standardy, oparta na cyfryzacji, zrównoważonym rozwoju i zaangażowanych w jej rozwój pracownikach. Spółka jest koordynatorem, realizowanego przez branżę kolejową zrzeszoną w Centrum Efektywności Energetycznej Kolej, strategicznego programu Zielona Kolej®, którego celem jest zmiana miksu energetycznego sektora na 85% czystej energii z OZE. Jednym z elementów Programu jest rozwój sieci magazynów energii, w tym opartych na technologii wodorowej.
Wyrazem otwartości na współpracę, czerpanie z doświadczeń innych i umiejętności dzielenia się swoją praktyczną wiedzą jest zaangażowanie PKP Energetyka w działania Rady Programowej PSME. – Transformacja energetyczna wymaga innowacyjnych i skoordynowanych działań na rzecz rozwoju polskiego rynku magazynowania energii. Dlatego włączyliśmy się w aktywność PSME, które jest znane z merytorycznych opracowań, poszukiwania synergii i promowania zielonych rozwiązań. Chętnie podzielimy się naszymi doświadczeniami z zakresu transportu kolejowego, który jest szkieletem elektromobilności oraz zaczerpniemy z doświadczeń innych partnerów Stowarzyszenia – podkreślił Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.
Transformacja energetyczna na kolei jest nieunikniona. Jednym z jej istotnych elementów jest lokalne wytwarzanie, magazynowanie i dystrybuowanie energii wytworzonej ze źródeł odnawialnych. Realizowana przez PKP Energetyka Strategia 2030 zakłada m.in. uniezależnienie się, na ile to możliwe, od sytuacji geopolitycznej, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania w regionach i zminimalizowanie emisji CO2. Będzie to możliwe m. in. dzięki magazynom energii. W ubiegłym roku PKP Energetyka uruchomiła największy w Europie trakcyjny magazyn energii, zlokalizowany przy podstacji trakcyjnej w Garbcach (woj. dolnośląskie). Docelowo spółka planuje stworzenie 300 magazynów w swojej sieci. Każdy magazyn to „serce” Lokalnego Obszaru Bilansowania, czyli mikrosieci zintegrowanej z systemem zasilania kolei i regionalnymi odbiorcami. Kolejnym krokiem w tym segmencie jest wykorzystanie wodoru. Koncepcja rozwiązania została wypracowana wspólnie przez ekspertów PKP Energetyka pod przewodnictwem prof. Grzegorza Benyska. Zgodnie z nią układ wodorowy ma współpracować z instalacją fotowoltaiczną powstającą przy podstacji trakcyjnej w Garbcach. Jego głównym zadaniem będzie wytwarzanie, magazynowanie i spalanie zielonego wodoru. Rozwiązania wodorowe będą dodatkowym komponentem w ramach podstacji trakcyjnej w Garbcach, która wraz z istniejącym trakcyjnym magazynem energii i farmą fotowoltaiczną stworzy prawdziwą „podstację przyszłości”. Wytwarzany wodór będzie w 100 proc. zielony – będzie on uzyskiwany w procesie elektrolizy dzięki energii pochodzącej ze słońca. – Dzięki wykorzystaniu przez PKP Energetyka magazynów energii podróżowanie bez śladu węglowego staje się teraźniejszością. Już dziś Łódzka Kolej Aglomeracyjna w 30% jeździ na zielonej energii, a do 2028 r. pasażerowie tego przewoźnika będą przemieszczać się całkowicie bez śladu węglowego. To perspektywa nie tylko możliwa, ale konieczna dla wszystkich przedsiębiorców. Chcemy, by ten przykład stanowił impuls do działania dla innych – powiedziała B. Adamska.
– Magazyny energii podwyższają bezpieczeństwo i jakość dostaw energii dla kolei oraz bilansują moc pobieraną z Krajowego Systemu Energetycznego. Obiekt w Garbcach redukuje szczytowe obciążenie pobliskiej podstacji trakcyjnej i zasilającej ją sieci dystrybucyjnej, co pozwala na obniżenie zamówionej mocy nawet o 60%. Zastosowanie magazynu umożliwia także redukcję strat przesyłowych, o ok. 63%. To ważne także w kontekście bezpieczeństwa energetycznego i konieczności uniezależnienia się Polski od węgla ze Wschodu, który stanowi dziś 7% miksu energetycznego kraju. Polska kolej do 2030 roku będzie zasilana energią ze słońca i wiatru co znacznie zwiększy bezpieczeństwo krajowej energetyki – dodał L. Hołda.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii