Skąd się bierze prąd? Na to pytanie odpowiedziało nam ponad 1,7 tys. Młodych Artystów!
Kapituła Konkursu plastycznego zorganizowanego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki wyłoniła laureatów najlepszych prac. Gratulujemy!
Początek roku szkolnego ‘21/22 dla uczniów klas siódmych i ósmych rozpoczął się iście artystycznie! Chcąc dowiedzieć się jak młodzież wyobraża sobie źródła i pochodzenie trafiającej do naszych gniazdek energii elektrycznej, we wrześniu br. Urząd Regulacji Energetyki ogłosił konkurs plastyczny Skąd się bierze prąd. Dziś poznaliśmy Laureatów – autorów prac, którzy w ocenie Kapituły Konkursu najbardziej wyróżnili się interpretacją tematu Konkursu, kreatywnością i wysoką jakością wykonania prac plastycznych.
– Ogromnie cieszy mnie tak duże zainteresowanie młodych ludzi obszarem, któremu Urząd Regulacji Energetyki poświęca swoją uwagę. Jest to niezwykle istotne szczególnie w czasie, w którym energetyka stanowi tak ogromne wyzwanie dla gospodarek na całym świecie, a bez mądrych, zaangażowanych i dobrze wyedukowanych kolejnych pokoleń, zmiany nie będą możliwe – powiedział Rafał Gawin, Prezes URE otwierając uroczystość wręczenia nagród.
Konkurs został zorganizowany z okazji zbliżającego się 25-lecia URE i cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem – do Urzędu wpłynęło ponad 1,7 tys. prac – ale też wysokim poziomem artystycznym i merytorycznym młodych uczestników, co było nie lada wyzwaniem dla Kapituły. Magdalena Graniszewska jedna z Jurorek w konkursie, dziennikarka „Pulsu Biznesu” specjalizująca się w tematyce energetycznej, tak podsumowuje obrady Kapituły oceniającej prace plastyczne:
– To była jednocześnie wielka przyjemność i wielki kłopot, ponieważ trudno było wybrać najlepsze prace z tylu świetnych propozycji. Imponowała mi dojrzałość i staranne wykonanie prac konkursowych, a w wielu dostrzegłam intrygujący pazur. Kibicuję autorom w dalszym rozwoju artystycznym i przede wszystkim energetycznym, bo polska energetyka potrzebuje ludzi zaangażowanych i kreatywnych.
Uczestnicy Konkursu oprócz umiejętności artystycznych pokazali w swoich pracach, że posiadają wiedzę i dojrzałe przemyślenia na temat szeroko pojętej energetyki oraz źródeł wytwarzania energii elektrycznej. Efektem tego było ujęcie technikami plastycznymi nie tylko tematyki tradycyjnych źródeł energii, ale też tych stanowiących coraz większą część naszej energetyki źródeł odnawialnych, jak m.in. energia z wiatru, słońca, czy energia z wnętrza ziemi (geotermia). Prace nie tylko w bardzo zróżnicowany sposób pokazywały, jakie są źródła energii elektrycznej, ale też jaką drogę przebywa energia od miejsca jej wytworzenia do gniazdka w ścianie. Dużo miejsca Autorzy prac poświęcili też tematom związanym z ochroną klimatu i wynikającym z tego wyzwaniom transformacji energetycznej.
Iwona Dżygała z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, członkini Kapituły Konkursu ocenia, że: Konkurs pokazał szerokie zainteresowania młodych ludzi, nie tylko formami przekazu, ale także zdobywaniem informacji o otaczającym nas świecie. Nadesłane prace miały bardzo zróżnicowany charakter i każdemu z autorów należą się ogromne podziękowania. Gratuluję finalistom, którzy znaleźli się na podium. Szczególne gratulacje składam jednak wszystkim uczestnikom za chęć podjęcia wyzwania i przygotowania propozycji, które znalazły się w konkursie.
Trzy pierwsze miejsca zdobyli:
1. Maciej, uczeń VII klasy Szkoły Podstawowej nr 50 im. Św. Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku;
2. Bolesław, uczeń VIII klasy Szkoły Podstawowej nr 23 we Wrocławiu;
3.Natalia, uczennica klasy VIII, podopieczna Powiatowego Centrum Kultury w Nowym Targu.
Ze względu na ogromne zróżnicowanie prac, kreatywność ich Autorów, oryginalność oraz wysoki poziom artystyczny oraz bardzo ciekawy przekaz dotyczący rozumienia zagadnień związanych z wytwarzaniem energii w różnych źródłach, Kapituła zdecydowała się na wyróżnienie i przyznanie łącznie 50. nagród – dla trojga Laureatów oraz 47 Wyróżnionych.
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom Konkursu oraz życzymy kolejnych sukcesów artystycznych i dalszego rozwijania zainteresowań, także w dziedzinach związanych z energetyką.
Zachęcamy do obejrzenia wszystkich nagrodzonych prac, które zamieściliśmy w wirtualnej galerii poniżej.
***
Zaproszenie do Konkursu zostało skierowane do Ministerstwa Edukacji i Nauki, do Kuratoriów Oświaty (16) oraz do ok. 14 tys. szkół podstawowych w całej Polsce.
Do Urzędu wpłynęło 1714 prac.
Kapituła oceniała prace według trzech głównych kryteriów:
przekaz/zgodność z tematyką Konkursu,
pomysł/kreatywność/oryginalność,
wykonanie/dobór techniki/walory estetyczne.
W skład Kapituły Konkursu, powołanej przez Prezesa URE, weszli przedstawiciele URE oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Młodzieżowej Rady Klimatycznej przy Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Fundacji im. Lesława A. Pagi oraz mediów.
Kontakt dla mediów:
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki