Rynek energii: do końca kwietnia br. PSE i płatnicy opłaty mocowej muszą złożyć Prezesowi URE informacje dotyczące pobieranej od odbiorców końcowych opłaty mocowej
Od stycznia 2021 r. wszyscy odbiorcy końcowi energii elektrycznej płacą w swoich rachunkach tzw. opłatę mocową, która jest jedną z opłat stałych wyszczególnioną na rachunkach odbiorców. Po upływie każdego kwartału PSE i płatnicy opłaty mocowej (tj. głównie operatorzy systemów dystrybucyjnych) sporządzają i przedstawiają Prezesowi URE[1] informacje dotyczące m.in. pobieranej przez nich od odbiorców końcowych opłaty mocowej. Opłata ta trafia finalnie do jednostek wytwórczych i jednostek redukcji zapotrzebowania, które wygrały aukcje mocy.
Dla ułatwienia i ujednolicenia raportowania, URE przygotował dla przedsiębiorców formularze tabel ułatwiające sporządzanie kwartalnych informacji. Wzory tabel znajdują się na stronie internetowej Urzędu.
Kwartalne informacje od PSE i płatników opłaty mocowej składane są do końca miesiąca następującego po upływie kwartału, za który sporządzana jest informacja. W tym roku pierwszą taką informację przedsiębiorcy muszą zatem złożyć Prezesowi URE do 30 kwietnia br. Kolejne terminy na złożenie informacji upływają:
- za II kwartał 2021 r. – do 31 lipca 2021 r.
- za III kwartał 2021 – do 31 października 2021 r.
- IV kwartał 2021 r. – do 31 stycznia 2022 r.
Kwartalne informacje można złożyć w formie dokumentu elektronicznego przy użyciu właściwego podpisu elektronicznego, złożonego przez osoby upoważnione do reprezentowania przedsiębiorstwa, w ramach elektronicznej skrzynki podawczej URE na platformie e-PUAP (ePUAP: /URE/SkrytkaESP). W przypadku wersji papierowej informację należy przesłać na adres:
Urząd Regulacji Energetyki
Departament Rozwoju Rynku i Spraw Konsumenckich
Al. Jerozolimskie 181
02-222 Warszawa
Wersję elektroniczną (w formacie Excel) należy przesłać na adres rynek.mocy@ure.gov.pl, w tytule maila wpisując: Art.75_Kwartał_nr/r.
***
- Opłata mocowa wynika wprost z przyjętej w 2017 r. ustawy o rynku mocy[2], która tworzy mechanizm wynagradzania wytwórców energii za utrzymywanie dyspozycyjności. Można ją więc nazwać opłatą za utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego.
- Potrzeba zapobieżenia sytuacji niedoboru energii elektrycznej była jednym z powodów przygotowania rozwiązań legislacyjnych, których głównym celem jest stworzenie zachęt inwestycyjnych do budowy nowych i modernizacji istniejących jednostek wytwórczych. Rozwiązania te mają również na celu aktywizację zarządzania zużyciem energii i uelastycznienie popytu na energię elektryczną. Dla realizacji tych celów powstało nowe rozwiązanie regulacyjne – rynek mocy.
- Wysokość opłaty mocowej oblicza Prezes URE, bazując na przepisach ustawy o rynku mocy oraz rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska[3].
[1] Art. 75 ust.6 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz.U. z 2020 r. poz. 247 ze zm.).
[2] Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2020 r. poz. 247 ze zm.).
[3] Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 9 listopada 2020 r. w sprawie pobierania opłaty mocowej i wyznaczania godzin doby przypadających na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie (Dz. U. z 2020 r. poz. 2009).
Źródło: Urząd Regulacji Energetyki