Rusza druga edycja kampanii Elektromobilni.pl
Kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami, otrzymają wysokie rabaty na usługi ładowania, a online będą mogli korzystać z kilku nowych, praktycznych narzędzi, w tym kalkulatora kosztów podróży – to tylko niektóre elementy drugiej edycji kampanii elektromobilni.pl. Jej premiera odbyła się w Centrum Nowej Mobilności PSPA w Warszawie.
Kampania realizowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK) to pierwsza w Polsce i najbardziej kompleksowa w Europie inicjatywa na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Została objęta patronatem honorowym Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Wspierają ją także samorządy, organizacje społeczne, izby handlowe i organizacje gospodarcze oraz instytucje naukowe. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady w Polsce, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela i Niemiec. Pierwsza edycja elektromobilni.pl odbyła się w ostatnim kwartale ubiegłego roku – w tym czasie kampania dotarła do prawie 2 mln osób. W ramach projektu zrealizowano ponad 500 różnych działań edukacyjnych oraz promujących zeroemisyjny transport, a na stronie elektromobilni.pl udostępniono 10 narzędzi i kalkulatorów ułatwiających zakup i eksploatację pojazdów elektrycznych.
– Liderzy sektora elektromobilności kolejny raz łączą siły na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Kampania elektromobilni.pl to wzorowy przykład współpracy instytucji badawczych z branżą, przyczyniający się do realizacji celów o fundamentalnym znaczeniu dla klimatu, gospodarki i społeczeństwa – mówi Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka i dodaje, że nadrzędnym celem pozostaje zmiana nawyków mobilnościowych Polaków. Ma ona kluczowe znaczenie dla obniżenia emisji generowanych przez sektor transportu. To wieloetapowy, złożony proces, dlatego w 2021 r. program kampanii elektromobilni.pl jest jeszcze bardziej rozbudowany. – Kampania zostanie wzbogacona o nowe narzędzia, a zakres działań edukacyjnych ulegnie znacznemu rozszerzeniu. Chcemy przekonać Polaków, że elektromobilność to nie tylko wiodący trend w sektorze motoryzacyjnym, ale przede wszystkim szansa na ochronę środowiska, klimatu i w konsekwencji – na poprawę jakości naszego życia – podkreśla Minister Kurtyka.
– W 2021 r. ramach kampanii zostanie m.in. zainaugurowany projekt „Autostrada do elektromobilności”, którego realizacja przyniesie konkretne korzyści dla użytkowników EV. Dzięki współpracy kampanii elektromobilni.pl z firmą Autopay, kierowcy samochodów elektrycznych w Polsce zostaną zwolnieni z opłat za przejazd autostradami A1 i A4 – mówi Dyrektor Zarządzający PSPA, Maciej Mazur.
– W ramach naszego przedsięwzięcia ruszy też program „Elektromobilna Polska”, w którym zostaną wskazane i wyróżnione miasta, instytucje, miejsca oraz firmy przyjazne rozwojowi elektromobilności. Dla uczestników programu przewidzieliśmy szkolenia, warsztaty, konsultacje oraz promocję w ramach kampanii. Szacujemy, że do końca roku na specjalnej, interaktywnej mapie tego programu pojawi się około dwa tysiące nowych miejsc przyjaznych elektromobilności – mówi Kierownik KOZK i Zastępca Dyrektora ds. Zmian Klimatu i Współpracy Międzynarodowej IOŚ – PIB Agnieszka Ragin. Uczestnicy „Elektromobilnej Polski” otrzymają też certyfikaty potwierdzające ich zaangażowanie w rozwój zeroemisyjnego transportu i pakiety identyfikacyjne.
Sercem kampanii pozostaje portal elektromobilni.pl, na którym do tej pory uruchomiono: katalog samochodów elektrycznych, mapę stacji ładowania, kalkulator kosztów ładowania, porównywarkę taryfową, profiler ładowarki domowej, kalkulator CO2, mapę zasięgu oraz kalkulator całkowitych kosztów użytkowania. W tym roku kampania wzbogaci się o kalkulatory kosztów zakupu, kosztów podróży oraz mocy instalacji fotowoltaicznej niezbędnej do ładowania samochodu elektrycznego w domu zieloną energią. W ramach kampanii elektromobilni.pl zaplanowano również szereg konferencji i wydarzeń branżowych.
– Zaczynamy od spotkania MOVE Mobility&Vehicles, które odbędzie się już 18 czerwca w formule hybrydowej. W drugiej połowie roku serdecznie zapraszamy na Kongres Nowej Mobilności, Zero Race oraz na Zlot elektromobilni.pl – mówi Dyrektor Zarządzający PSPA Maciej Mazur.
– Ukoronowaniem naszych działań będzie trzecia już edycja międzynarodowej konferencji Global e-Mobility Forum – GEF, połączona z trzecią odsłoną konkursu Globalnego Lidera Elektromobilności i czwartą Krajowego Lidera Elektromobilności. W ubiegłym roku w GEF wzięło udział 52 prelegentów z 22 krajów, a konferencja zgromadziła prawie trzytysięczną widownię ze 116 krajów świata – dodaje kierująca KOZK Agnieszka Ragin.
PSPA planuje ponadto dalszy rozwój EV Klubu Polska – największego klubu właścicieli i użytkowników samochodów elektrycznych w kraju, skupiającego obecnie ponad 500 członków. – Klubowicze mogą korzystać z przywilejów i rabatów, w tym nawet siedmioprocentowych zniżek na usługi ładowania. Już niedługo wysokość zniżek wzrośnie do dziesięciu, a na wybranych stacjach nawet do dwudziestu procent. Szacujemy, że do końca 2021 r. liczba członków klubu wzrośnie do ponad dwóch tysięcy, a kierowcy EV w Polsce będą mogli korzystać z ponad tysiąca kodów zniżkowych – mówi Koordynator EV Klub Polska Łukasz Lewandowski.
Kampanię elektromobilni.pl wspiera ponad stu partnerów, w tym 26 firm całego łańcucha wartości elektromobilności. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, Arval, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel oraz Volvo.
Transmisja z premiery drugiej części kampanii jest dostępna stronie elektromobilni.pl oraz na profilach kampanii w serwisach YouTube i Facebook.
Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych