EkoMobility » Toruń: Umowa na elektryczne autobusy podpisana

Toruń: Umowa na elektryczne autobusy podpisana

1 paź 2020 Możliwość komentowania Toruń: Umowa na elektryczne autobusy podpisana została wyłączona

Toruń wkracza w nową erę komunikacji miejskiej. 30 września 2020 r. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji podpisało umowy na zakup sześciu autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania.

– To ważny moment dla Torunia i wszystkich mieszkańców, pasażerów komunikacji miejskiej. Tym pasażerom trzeba zapewnić wygodny i nowoczesny tabor. I tak się dzieje. Mamy 17 nowoczesnych tramwajów Swing, kolejnych pięć, niedawno zakupionych, dotrze do nas w ciągu dwóch lat. Co do autobusów, to nie ma roku, byśmy nie uzupełniali taboru. W ostatnich latach kupiliśmy 14 autobusów hybrydowych i 21 zasilanych olejem napędowym, z silnikami spełniającymi najwyższe normy, a niedawno osiem podobnych, tyle, że jeszcze nowocześniejszych. Teraz, dzisiaj, wpisujemy się w nurt europejski, gdyż kupujemy autobusy o napędzie elektrycznym. To pierwszy krok w tę stronę, ale nie ostatni. Takich zakupów będzie więcej – zapowiada Prezydent Torunia, Michał Zaleski.

– Przetarg na zakup sześciu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania ogłoszono 28 lutego 2020 r. W części postępowania dotyczącej autobusów elektrycznych wpłynęła jedna oferta – firmy Solaris – na kwotę 16.730.091,00 zł brutto. W zakresie dostawy i montażu infrastruktury do ładowania wpłynęły dwie oferty: Konsorcjum firm: Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o. (Członek Konsorcjum) z ofertą 4 679 190,26 zł brutto oraz Medcom Sp. z o.o. z ofertą 5 563 978,99 zł brutto – mówi Prezes Zarządu MZK w Toruniu Sp. z o.o., Zbigniew Wyszogrodzki. – Korzystniejsza okazała się oferta Konsorcjum Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o./Westa Building Sp. z o.o. Po sprawdzeniu pod względem formalnym i merytorycznym oferty konsorcjum oraz Solarisa zostały zaakceptowane.

Najnowszy nabytek MZK, czyli autobusy elektryczne będą wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów. Będą to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych o długości całkowitej 12 m, mogące pomieścić łącznie 75 pasażerów (28 miejsc siedzących). Nowe pojazdy będą miały po dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach tylnych kół. Umowa zakłada zakup sześciu autobusów i pojazdu pogotowia technicznego.

Druga część zamówienia obejmuje dostawę, montaż i uruchomienie ładowarek szybkiego i wolnego ładowania autobusów elektrycznych wraz z zaprojektowaniem i budową niezbędnej infrastruktury. Trzy tzw. ładowarki wolne, podwójne Plug-In po 120 kW, staną na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, o mocy 400 kW każda – po jednej na pętli Uniwersytet, pl. św. Katarzyny i Rubinkowo II. Wykonanie infrastruktury na pętli autobusowej przy ul. Dziewulskiego na Rubinkowie jest zakresem opcjonalnym, uzależnionym od budowy parkingu Park & Ride.

Termin planowanych dostaw autobusów i montażu ładowarek – 18 miesięcy od daty podpisania umowy z dostawcami.

30 września 2020 r. podpisano umowy na dostawę autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania. Przy okazji zaprezentowano autobus elektryczny oraz ładowarkę.

Ze strony Gminy Miasta Toruń umowy podpisał Prezes Zarządu MZK w Toruniu Sp. z o.o. Zbigniew Wyszogrodzki, ze strony SOLARIS BUS & COACH S.A. – Wiceprezes Zarządu Petros Spinaris, a ze strony konsorcjum – Wiceprezes Zarządu Ekoenergetyki Maciej Wojeński.

– Jestem bardzo zadowolony, że tu. Jesteśmy, gdyż Toruń to piękne miasto i bywam tu jako turysta. Zapewniam, że wybór naszej oferty jest najlepszym wyborem, jakiego można było dokonać. Nasze autobusy są ekologiczne i ekonomiczne, gdyż nie tylko oszczędzają pieniądze, ale przede wszystkim środowisko naturalne – zapewnia Wiceprezes Zarządu SOLARIS BUS & COACH S.A., Petros Spinaris. – Te autobusy będą specjalnie skrojone na miarę oczekiwań zamawiającego oraz pasażerów, którzy będą mogli podróżować w komfortowych warunkach.

 Dziękuję, że została wybrana nasza oferta. Cieszę się, ze toruń dołącza do grona miast posiadających autobusy elektryczne. Dla nas będzie to już 26 miasto, do którego dostarczymy infrastrukturę do ładowania ekologicznych pojazdów – dodaje Wiceprezes Zarządu Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o., Maciej Wojeński. – Nasza firma już od 11 lat buduje realną mobilność wspierającą rozwój ekotransportu od kulis. Bo trzeba pamiętać, że bez tej infrastruktury takie autobusy nie mogłyby funkcjonować.

Podczas uroczystości zaprezentowano autobus elektryczny oraz ładowarkę podobne do tych, które za 18 miesięcy pojawią się w Toruniu. Nie zabrakło także wystawy fotograficznej, na której pokazano przekrój toruńskiego taboru autobusowego, który przewinął się przez nasze miasto w ciągu 96 lat. Bo właśnie tyle czasu upłynęło, odkąd na ulice grodu Kopernika wyjechał pierwszy autobus miejski.

– Sprawny, wygodny transport publiczny – na to stawiamy od wielu lat i tak się w Toruniu dzieje. Kolejna dostawa autobusów, tym razem zupełnie nowych na toruńskich liniach, mianowicie elektrycznych. Autobusy na wskroś nowoczesne i bardzo drogie, koszt jednego to 2,75 mln zł brutto. To oznacza, ze na pewno będą to autobusy najwyższej jakości. Środowisko naturalne Torunia, stare mury starówki tylko na tym zyskają – stwierdza Prezydent Zaleski. – Skorzystamy też my, mieszkańcy Torunia. Nie dość, że będziemy się nimi poruszali niemal bezszelestnie, to w dodatku będziemy oddychali czystym powietrzem stojąc tuż obok autobusu, który nie wydziela spalin.

Zakupy są realizowane w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Warto przypomnieć, że MZK obecnie posiada w taborze 150 autobusów, w tym 17 Jelczy (nie licząc auta zabytkowego). Zakup nowego taboru pozwoli na częściowe wycofanie z dalszej eksploatacji najstarszych pojazdów. 80 % taboru autobusowego MZK jest niskopodłogowa. Autobusy MZK pokonują rocznie niemal 10 mln km.

MZK systematycznie doposaża swój tabor. W ostatnich latach zakupiono 14 autobusów hybrydowych i 21 zasilanych olejem napędowym. 8 września 2020 r. podpisano umowę na dostawę kolejnych 8 autobusów napędzanych olejem napędowym. Nowe pojazdy dostarczy także Solaris Bus & Coach S.A. za 10.437.288,00 zł brutto.

Prezentacja – zakup autobusów elektrycznych i stacji ładowania dla Torunia

Fot. Sławomir Kowalski 

Źródło: www.torun.pl

Wpis został opublikowany 1 paź 2020 w następujących kategoriach: EkoMobility, News. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.