Sprzedawcy prądu i gazu – postępowanie Prezesa UOKiK
Do UOKiK trafiły skargi na spółkę Enrex Energy. Wynika z nich, że przedstawiciele firmy mogli podszywać się pod dotychczasowego sprzedawcę prądu lub gazu. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał sygnały od konsumentów, rzeczników konsumentów oraz z Urzędu Regulacji Energetyki dotyczące spółki Enrex Energy z Katowic. Dotyczą one zachowań przedstawicieli tej firmy podczas zawierania umów sprzedaży prądu i gazu w domach klientów. Ze skarg wynika, że handlowcy mogli się podszywać pod pracowników sprzedawcy, z którego usług wcześniej korzystali konsumenci, a także że często nie zostawiali im podpisanych dokumentów. W efekcie część osób mogła się zorientować, że zmieniła sprzedawcę prądu/gazu, dopiero po otrzymaniu rachunków, gdy minął już termin na odstąpienie od umowy.
– Konsekwentnie walczymy z nieuczciwymi metodami pozyskiwania nowych klientów. Nie zgadzamy się na to, aby sprzedawcy prądu, gazu czy usług telekomunikacyjnych podszywali się pod firmy, z którymi konsumenci mieli podpisane umowy i wprowadzali w błąd twierdząc, że chodzi tylko o podpisanie aneksu czy kontrolę instalacji. Takie praktyki są tym bardziej naganne, że ich ofiarami najczęściej padają seniorzy. Wszcząłem postępowanie wyjaśniające aby ustalić, czy są podstawy do postawienia spółce zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Rady dla konsumentów
- Zanim cokolwiek podpiszesz, dokładnie przeczytaj wszystkie dokumenty. Zwróć uwagę na nazwę, logo i adres firmy.
- Nie daj sobie wmówić, że musisz od razu podpisać podsuwane dokumenty. Masz prawo skonsultować umowę np. z rodziną, sąsiadem, prawnikiem.
- Jeśli masz wątpliwości, zadzwoń do dotychczasowego sprzedawcy prądu lub gazu i zapytaj, czy jego przedstawiciele roznoszą jakieś dokumenty do podpisania.
- Jeśli cokolwiek podpisałeś, żądaj kopii umowy i wszystkich załączników.
- Od umowy zawartej poza siedzibą firmy, a więc np. w domu, masz prawo odstąpić w ciągu 14 dni. Jeśli firma nie poinformuje cię o takim uprawnieniu, termin wydłuża się do roku. Formularz odstąpienia pobierz ze strony UOKiK.
- Jeśli zostałeś wprowadzony w błąd, a termin na odstąpienie od umowy minął, możesz uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. W rozwiązaniu umowy pomoże ci miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów. Możesz także zadzwonić pod numer infolinii konsumenckiej: 801 440 220 lub 22 290 89 16, gdzie uzyskasz bezpłatną poradę finansowaną ze środków UOKiK.
Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów