Enea Operator ma pierwszy w historii polskiej energetyki samochód wsparcia Prac Pod Napięciem
Enea Operator nieustannie rozwija swoje technologie PPN (prac pod napięciem). Dzięki temu w spółce realizowane są kolejne innowacyjne pomysły pracowników poprawiające nie tylko jakość eksploatacji sieci, ale i bezpieczeństwo oraz komfort pracy elektromonterów. Pierwszy w Polsce specjalistyczny samochód wsparcia prac pod napięciem jest odpowiedzią na ich potrzeby. Samochód przyczyni się do jeszcze efektywniejszej pracy brygad na sieci, wykonywanych bez uciążliwych dla Klientów przerw w dostawach energii.
– Wsłuchaliśmy się w potrzeby elektromonterów pracjących na liniach napowietrznych średniego napięcia w technologii prac pod napięciem. To oni mają największe, praktyczne doświadczenie i najlepiej wiedzą co może realnie wpłynąć na poprawę jakości ich pracy. Efektem tych rozmów był zakup pięciu specjalistycznych samochodów wsparcia dla brygad PPN. Pierwszy z nich jest już gotowy. Jesteśmy więc pierwsza spółką energetyczną w Polsce, która posiada w swojej flocie tak nowoczesny i specjalistyczny pojazd – powiedział Michał Cebula, Wiceprezes ds. Pracowniczych Enei Operator.
Innowacyjny projekt zabudowy samochodu ma za zadanie poprawić jakość oraz komfort codziennej pracy brygad w trudnych warunkach terenowych. Powstał nie tylko z inicjatywy pracowników, ale przy aktywnym ich udziale w całym procesie tworzenia, tak aby w pełni odpowiadał ich potrzebom. Samochód wsparcia wyposażony został w silnik wysokoprężny o mocy 180 KM. Blokady wszystkich kół, poszczególnych osi i napędów dają wielkie możliwości poruszania się w trudnym terenie. W zabudowie pojazdu pomyślano o wyciągarce wyposażonej w linę syntetyczną umieszczoną z przodu pojazdu. Zaprojektowano również system wózka przewoźnego, który ułatwia załadunek i wyładunek rozłączników i odłączników średniego napięcia.
– W wyposażeniu pojazdu umieszczono narzędzia, torbę ratunkową, agregat prądotwórczy, system ogrzewania postojowego kontenera. Dodatkowo zamontowany został profesjonalny bagażnik dachowy, na którym znajduje się drabina ściągana z poziomu ziemi. Na ścianie tylnej kontenera zabudowano oświetleniowy maszt teleskopowy, sterowany pilotem. Ruchoma głowica pozwala na oświetlenie w każdym kierunku i pod każdym kątem miejsca wykonywanej pracy – wylicza Grzegorz Geruzel, Kierownik Biura Prac Pod Napięciem Enei Operator.
W tylnej części zabudowano drzwi, przez które monterzy mogą korzystać w sposób nieskrępowany z zabudowy warsztatowej w środku kontenera. W środku znajduje się kompletny warsztat z imadłem i zestawem szuflad ładunkowych. Na ścianie umieszczono uchwyty montażowe służące do zamocowania niezbędnego sprzętu brygady. W środku auto posiada specjalistyczną skrzynię do przewozu Urządzania Do Podnoszenia Przewodów, kącik czystości wyposażony w zbiornik na wodę, papier i płyn do mycia. Nie zabrakło również miejsce na ubrania robocze monterów i wieszaków na hełmy ochronne.
Enea Operator prowadzi prace w technologii PPN od ponad 10 lat. Na przestrzeni dziesięciu lat liczba wykonywanych prac w tej technologii znacznie wzrosła. W 2018 r. wykonała około 70% wszystkich planowych prac przy urządzeniach elektroenergetycznych na średnim i niskim napięciu, nie wyłączając przy tym dostaw energii do Klientów. W trzech ostatnich latach, prawie 85% wykonanych prac w sieci niskiego napięcia, to prace pod napięciem. W 2018 r. wykonano ponad 1,4 tys. prac pod napięciem na liniach napowietrznych średniego napięcia oraz ponad 54 tys. na liniach niskiego napięcia.
Źródło: ENEA Operator Sp. z o.o.