EkoMobility » Nowe autobusy elektryczne dla polskich miast

Nowe autobusy elektryczne dla polskich miast

31 sty 2020 Możliwość komentowania Nowe autobusy elektryczne dla polskich miast została wyłączona

Podpisane kolejne 10 umów na unijne dofinansowanie projektów transportu miejskiego. Dzięki wsparciu z programu Infrastruktura i Środowisko zakupionych zostanie 190 nowych autobusów elektrycznych, które wyjadą na ulice dużych miast takich jak Kraków, Poznań, Gdynia, ale również miast średnich – Malborka, Radomia czy Piły. W uroczystości wzięli udział: Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak i Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Umowy podpisywała Joanna Lech, p.o. Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych i przedstawiciele samorządów miast beneficjentów.

Władze miast coraz większą wagę przywiązują do poprawy jakości życia mieszkańców. Ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska powoli staje się standardem. Dzięki finansowaniu unijnemu w polskich miastach pojawi się kolejne 190 nowych autobusów elektrycznych. Pasażerowie ucieszą się z udogodnień, a my wszyscy z czystszego powietrza – powiedziała Minister Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

Dobry czas dla ekologicznego transportu miejskiego

Kontynuowane jest podpisywanie umów o dofinansowanie dla projektów wybranych w trybie konkursowym na zakup nowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. W sumie 13 miast uzyska unijne dofinansowanie. Gdynia, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Kędzierzyn-Koźle, Kraków, Malbork, Opole, Poznań, Piła, Radom, Sosnowiec, Szczecin i Zielona Góra to aglomeracje, w których transport miejski zasilą autobusy elektryczne zakupione z unijnym wsparciem.

Łączna wartość projektów dofinansowanych w ramach konkursu to ponad 668 mln zł, w tym dofinasowanie UE z programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wynosi 460 mln zł.

Projekty wybrane w trybie konkursowym są uzupełnieniem realizowanych już inwestycji pozakonkursowych, dla których podpisano umowy o dofinansowanie o łącznej wartości ponad 1,3 mld zł i dofinansowaniu UE 711 mln zł. W ramach tych umów planowany jest zakup 215 autobusów elektrycznych, które będą jeździły w Katowicach, Jaworznie, Tychach, Warszawie, Zielonej Górze i Toruniu. Pierwsze autobusy zostały już dostarczone do Zielonej Góry i Katowic. Podpisane zostały również umowy w Warszawie i Tychach – autobusy wyjadą na ulice w połowie 2020 r.

Łącznie dzięki dofinansowaniu POIiŚ zakupionych zostanie ponad 400 autobusów elektrycznych dla 18 miast w Polsce.

Dostępny transport

Tabor dofinansowany w ramach POIiŚ jest dostępny dla osób o szczególnych potrzebach – o ograniczonych możliwościach poruszania się czy z dysfunkcją wzroku – dodała Minister.

Autobusy wyposażone będą między innymi w rampy dla wózków, głosowy i wizualny system zapowiedzi przystanków. Wewnątrz autobusów przewidziana jest wydzielona przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach i dla wózków dziecięcych. Poręcze, uchwyty i przyciski będą wykonane w kontrastowych barwach.

Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach

Transport publiczny jest trzecim pod względem wielkości sektorem (po drogowym i kolejowym) o największym przyznanym przez Komisję Europejską wsparciu.

Dotychczas podpisanych zostało 49 umów o dofinansowanie o łącznej wartości całkowitej 17,6 mld zł, w tym dofinansowanie UE stanowi 8,9 mld zł. Po zawarciu wszystkich umów dla projektów wyłonionych w konkursie w ramach sektora transportu miejskiego podpisanych będzie 60 umów o łącznej wartości całkowitej 18,24 mld zł i dofinansowaniu UE 9,4 mld zł (co stanowi 95% dostępnych środków dla sektora transportu miejskiego).

Cieszę się, że kolejne samorządy uzyskują unijne wsparcie finansowe. Polska jest obecnie jednym z liderów w Europie pod względem wykorzystywania środków z Unii na cele transportowe. Projekty, na które dzisiaj podpisujemy umowy są bardzo ważne, ponieważ dotyczą ekologicznego transportu. Wiemy, że to przyszłość, w kierunku której powinny zmierzać polskie miasta – wskazał Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Inwestycje te otrzymują unijne dofinansowanie także dlatego, że powstaną w miastach, w których komunikacja publiczna jest uprzywilejowana m.in. poprzez ITS, buspasy, wydzielone tory, śluzy przy wjazdach na skrzyżowanie, a także politykę biletową zachęcającą do korzystania z transportu zbiorowego. Taki system premiowania projektów z pewnością będzie utrzymany także w przyszłej perspektywie finansowej UE, aby wsparcie zagwarantować projektom kompleksowym, przemyślanym przyczyniającym się do osiągnięcia celu obniżenia emisji zanieczyszczeń w miastach i neutralności klimatycznej – powiedziała podczas dzisiejszej uroczystości Joanna Lech p.o. Dyrektor CUPT.

Komisja Europejska stawia sobie ambitne cele w zakresie polityki klimatycznej i transportowej. Lista podpisanych dziś umów wyraźnie wskazuje na nieodzowność UE w narodowych działaniach służących wdrażaniu polityki elektromobilności w transporcie zbiorowym. To wsparcie ma na celu poprawę jakości życia obywateli dużych miast borykających się z niekorzystnymi zjawiskami takimi jak smog – również generowanym przez transport. Skala zaangażowania UE jest wymierna – w przypadku dofinansowania projektów, które dzisiaj są inicjowane, wynosi niemal 70% inwestowanych środków. I tak jak nie chcemy sobie wyobrażać Polski poza strefą Schengen czy wspólnym rynkiem, tak nie chcemy, wyobrażać sobie Polski bez tych 70% wkładu UE, umożliwiającego nam wszystkim – Polakom i Europejczykom – poprawę jakości życia i zyskanie dostępu do nowoczesnych, niskoemisyjnych środków transportu – podkreślił Sebastian Rysz z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Wpis został opublikowany 31 sty 2020 w następujących kategoriach: EkoMobility, News. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.