Rozmowa o elektromobilności z Tomaszem Bendlewskim z Asseco Poland
Panie Dyrektorze, jakie można teraz wskazać główne takie wyzwania dotyczące elektromobilności ?
Przede wszystkim powinniśmy rozpatrywać to w kategorii modelu biznesowego, poza wszystkimi rozwiązaniami czy problemami, wyzwaniami przede wszystkim technicznymi, wydaje mi się iż kluczowe jest to aby zbudować właściwe model biznesowy dla świadczenia usług ładowania, rozliczenia i fakturowania tego typu usług a kolejny czy w dalszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na wyzwania związane z ogniwami które potocznie nazywamy bateriami, co wiąże się z zasięgiem samochodu elektrycznego jak również szybkością ładowania i oczywiście infrastruktura, infrastruktura dzięki której będziemy mogli przemieszczać się po drogach i sposób bezproblemowy ładować samochody którymi będziemy poruszali się po drogach.
W tej chwili no jednym z takich głównych problemów jest cały czas cena tych ogniw czyli mówiąc pospolicie baterii ale wydaje mi się że jest to problem który powoli wydaje się być rozwiązany. Od kiedy koncerny motoryzacyjne przyjęły do wiadomości że elektromobilność jest faktem ileś inwestycji które są prowadzone w tym kierunku spowoduje że ogniwa elektryczne będą coraz tańsze. Wydaje się że ten punkt krytyczny około 100$, 120$ za jedną kilowatogodzinę już powinniśmy osiągnąć w okresie najbliższych dwóch – trzech lat a zatem można by uznać że TSO, czyli koszty zakupu i eksploatowania samochodu elektrycznego będą na zbliżonym poziomie bądź nawet będą niższe od samochodu spalinowego.
A infrastruktura towarzysząca?
To wydaje mi się że to najmniejszy problem. Zarówno rządy krajowe jak i firmy inwestują w tej chwili dużo w rozbudowę infrastruktury w chwili obecnej 400 czy około 400 000 punktów ładowania które jest w skali globalnej może nie zapewni jeszcze możliwości swobodnego podróżowania ale w ciągu najbliższych pięciu lat prognozujemy że ilość takich ładowarek będzie się mieściła między 3 500 000 a 1 600 000 ładowarek i dzięki temu podróżowanie samochodem elektrycznym nie powinno wiązać się ze strachem.
Jaka jest rola Asseco Poland jednego z europejskich potentatów w dziedzinie informatyki w dostarczaniu oprogramowania dla właśnie dla sektora elektromobilności?
Jako Asseco Poland oferujemy w tej chwili na rynku zarówno w Polsce jak i zagranicą pełne kompleksowe rozwiązania informatyczne dzięki któremu można zarządzać ładowarkami jak również rozliczać usługi ładowania. To co chcemy podkreślić to dostarczamy to już w modelu tak zwanej chmury co nie wymaga od naszych potencjalnych klientów zakupu systemów informatycznych de facto sprowadza się to do podłączenia się do istniejącej aplikacji i od tego momentu można świadczyć usługi. Nie posiadamy również barier wyjścia, jeżeli podmiot decyduje się na świadczenie tego typu usług będzie chciał zrezygnować, zaprzestać świadczenia tego usług no to równocześnie w tym momencie rezygnuje z miesięcznego abonamentu i w zasadzie niczym innym nie jest związane. Więc nie tylko dostarczamy nowoczesne rozwiązania informatyczne ale także dostarczamy je w modelu typowo outsourcingowym zdając sobie sprawę że jest to raczkujący rynek no i że takie są wymagania przyszłości.
Klienci znajdują się w Polsce za granicą?
Mamy zarówno klientów w Polsce jak i za granicą ale oczywiście nie ukrywamy że najbliższe naszemu sercu jest rynek polski, bardzo wcześnie zdecydowaliśmy się zainwestować elektromobilność, chcemy rosnąć i rozwijać się z tym rynkiem w Polsce.
Źródło: Instytut Polityki Energetycznej im. Ignacego Łukasiewicza