Polska kluczowym dostawcą rozwiązań technologicznych na potrzeby ładowania pojazdów elektrycznych
10 listopada 2023 r. Wiceminister Klimatu i Środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński wziął udział w seminarium na temat elektromobilności zorganizowanym przez Ambasadę RP w Berlinie. Podczas wydarzenia, w którym uczestniczyli także przedstawiciele rządu federalnego Niemiec, wiceminister promował polskie technologie ładowania pojazdów elektrycznych oraz zachęcał do korzystania z polskich usług ładowania samochodów elektrycznych na stacjach w RFN.
Spotkanie dotyczyło prezentacji i promocji rozwiązań z zakresu elektromobilności, w tym przede wszystkim technologii i infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych oraz roli napędów bateryjnych w transporcie ciężkim.
– Elektromobilność i rozwój jej infrastruktury odgrywają ważną rolę w kontekście dekarbonizacji transportu ciężarowego i wyzwań stojących przed branżą motoryzacyjną. Rozwój współpracy w tym obszarze stwarza ogromne możliwości w zakresie rozwoju krajowych gospodarek – podkreślił Minister Adam Guibourgé-Czetwertyński.
Dalszy rozwój infrastruktury paliw alternatywnych powinien mieć charakter rynkowy, a w fazie przejściowej powinien być wspierany przez fundusze unijne w celu wyeliminowania ograniczeń mechanizmu rynkowego. Inwestycje muszą być przede wszystkim zrównoważone ekonomicznie.
– Transformacja sektora motoryzacyjnego będzie miała duży wpływ na polską gospodarkę. Już dziś baterie do samochodów elektrycznych produkowane w naszym kraju są wykorzystywane w pojazdach na całym świecie. Takich przykładów jest znacznie więcej: w Polsce produkowana jest infrastruktura ładowania i zeroemisyjne autobusy. Przejście na zeroemisyjny transport daje duże możliwości wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w nowych i rozwijających się sektorach – zaznaczył Wiceminister Klimatu i Środowiska.
Rozwój usług transportowych jest też nie bez znaczenia dla polskiej gospodarki. Usługi transportowe są jednym z najważniejszych elementów łańcucha produkcji i dostaw. Ponadto coraz więcej klientów oczekuje od firm transportowych, by przewóz ich towarów miał jak najmniejszy ślad węglowy. Polska aktywnie wspiera też transformację tej branży w początkowej fazie rozwoju technologii bezemisyjnych samochodów ciężarowych. Niezbędne są dalsze inwestycje w nowoczesne, niskoemisyjne środki transportu oraz rozwój infrastruktury ładowania ciężarówek.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska