EkoMobility » AFIR zacznie obowiązywać już za pół roku!

AFIR zacznie obowiązywać już za pół roku!

27 wrz 2023 Możliwość komentowania AFIR zacznie obowiązywać już za pół roku! została wyłączona

AFIR, czyli unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, zostało w opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 22 września 2023 r. Oznacza to, że nowe przepisy wejdą w życie już 13 kwietnia 2024 r. a Polska ma coraz mniej czasu na wdrożenie zmian, które przyspieszą rozwój sieci stacji ładowania. – Branża zrównoważonego transportu zaczyna odliczać dni w ramach 6-miesięcznego okresu do rozpoczęcia obowiązywania rozporządzenia – zapowiada PSPA.

AFIR (z ang. Regulation for the Deployment of Alternative Fuels Infrastructure – AFIR), zastępuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Przepisy AFIR zaczną obowiązywać 6 miesięcy od upływu 20. dnia po opublikowaniu nowego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej tj. 13 kwietnia 2024 r. W odróżnieniu do wspomnianej dyrektywy, AFIR będzie obowiązywał bezpośrednio w każdym państwie członkowskim – również w Polsce – bez potrzeby implementacji.

– Konieczność podnoszenia łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany samochód z napędem elektrycznym (1,3 kW w przypadku BEV i 0,8 kW w przypadku PHEV), do 2025 r. obowiązek rozmieszczenie maksymalnie co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T stref ładowania (każda o łącznej mocy co najmniej 400 kW, a do 2027 r. co najmniej 600 kW) na każdym kierunku podróży czy konieczność wyposażania ładowarek w możliwość płatności ad-hoc to tylko niektóre z bardzo ambitnych wymogów przewidzianych przez AFIR. Poza tym rozporządzenie wyznacza cele w obszarze infrastruktury dla elektrycznych pojazdów ciężkich. Do końca 2027 r. – a więc już za ok. 4 lata – wzdłuż połowy sieci bazowej TEN-T będą musiały funkcjonować przeznaczone dla eHDV strefy ładowania o mocy co najmniej 2800 kW każda. Dla przypomnienia – obecnie w Polsce nie funkcjonuje ani jedna stacja dedykowana zeroemisyjnym ciężarówkom – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

PSPA podkreśla, że obecne tempo rozwoju rynku infrastruktury ładowania w Polsce nie pozwoli na wypełnienie celów rozporządzenia. Przyrost sieci ogólnodostępnych ładowarek (o 197% w latach 2019-2023) jest ponad 4-krotnie mniejszy niż wzrost liczby samochodów z napędem elektrycznym (o 882% w latach 2019-2023). Mimo starań operatorów tempo rozbudowy stacji jest wciąż opóźniane przez liczne bariery systemowe, w tym bardzo długi czas budowy przyłączy, niekorzystne warunki przyłączeniowe, przenoszenie na operatorów kosztów budowy stacji transformatorowych i budowy długich przyłączy energetycznych do sieci średniego napięcia, czy też brak przygotowania infrastruktury energetycznej przy autostradach i drogach szybkiego ruchu pod kątem odpowiedniej mocy.

– Ambitne wymogi wyznaczone przez AFIR sprawiają, że rynek infrastruktury musi zdecydowanie przyspieszyć. Wiodący operatorzy w Polsce są gotowi by zrealizować kolejne inwestycje, ale aby tak się stało, muszą funkcjonować w otoczeniu regulacyjnym zdecydowanie bardziej przyjaznym niż do tej pory. W odpowiedzi na te wyzwania PSPA we współpracy z liderami branży przygotowało w ramach projektu „Biała Księga Nowej Mobilności” kilkadziesiąt skonkretyzowanych propozycji zmian przepisów w obszarze infrastruktury. Przedstawimy je już w dniach od 26 do 28 września podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023, który zgromadzi kluczowych interesariuszy sektora zrównoważonego transportu z całego świata. Liczymy na pozytywny odbiór naszych postulatów ze strony administracji centralnej. Niedalekie wejście AFIR w życie powoduje, że ich możliwie szybkie uwzględnienie w procesie legislacyjnym stało się pilną koniecznością – mówi Aleksander Rajch, Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych PSPA.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Wpis został opublikowany 27 wrz 2023 w następujących kategoriach: EkoMobility, News. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.