News » PGE opracowało aplikację do serwisowania łopat turbin wiatrowych

PGE opracowało aplikację do serwisowania łopat turbin wiatrowych

11 kwi 2023 Możliwość komentowania PGE opracowało aplikację do serwisowania łopat turbin wiatrowych została wyłączona

W Grupie PGE powstała autorska aplikacja ułatwiająca pracę techników zajmujących się naprawą łopat turbin wiatrowych. Nowe narzędzie umożliwia sprawniejszą rejestrację postępów wykonywanych zadań, a także wsparcie procesu ich planowania. Aplikację PGE Blade Planner opracowali informatycy PGE Systemy we współpracy z pracownikami PGE Energia Odnawialna. 

Prace serwisowe na farmach wiatrowych, w tym przede wszystkim naprawy łopat turbin wiatrowych, niemal zawsze odbywają się pod presją czasu. Okna pogodowe – kiedy możliwe jest wykonywanie serwisu – są zazwyczaj bardzo krótkie, dlatego tak ważne jest, by jak najefektywniej je wykorzystać i sprawne przeprowadzić zaplanowane naprawy. Pomocne w realizacji tych zadań jest narzędzie informatyczne przygotowane w Grupie PGE.

Oprogramowanie składa się z dwóch modułów: aplikacji mobilnej uruchamianej na telefonie lub tablecie oraz panelu administracyjnego, dostępnego z poziomu przeglądarki internetowej.

Aplikacja mobilna PGE Blade Planner Mobile jest wykorzystywana przez techników serwisujących w terenie łopaty turbin wiatrowych. Po jej uruchomieniu użytkownik ma wyświetloną na ekranie smartfona pełną informację o zleconej pracy wraz ze szczegółowym scenariuszem postępowania. Następnie serwisant oznacza realizację kolejnych etapów naprawy i potwierdza je zdjęciami. Co ważne, aplikacja automatycznie podpowiada jakie powinny być kolejne kroki, by zrealizować całe zadanie oraz zapisuje fotografie. Po wykonanej naprawie, cała dokumentacja jest od razu dostępna w aplikacji administracyjnej, w której jednym kliknięciem można wygenerować raport z prac.

Pełny zbiór danych o wszystkich zarejestrowanych uszkodzeniach i planowanych naprawach pracownicy odpowiedzialni za bieżącą eksploatację farm wiatrowych PGE znajdą w panelu administracyjnym PGE Blade Planner App. Są tam zarejestrowane informacje o zdiagnozowanych przez techników uszkodzeniach łopat wiatrowych, w odpowiedni sposób zaklasyfikowane, z nadanym priorytetem wykonalności. W panelu administracyjnym można też przeglądać status wszystkich prac, także tych wykonanych, posiadających dokumentację zdjęciową. Dodatkowo, użytkownik aplikacji administracyjnej może samodzielnie kształtować zbiór danych, dodawać farmy i turbiny, scenariusze i kroki, modyfikować ich parametry oraz zarządzać strukturą.

Nowe rozwiązanie w sposób znaczący usprawnia pracę zespołów odpowiedzialnych za naprawy łopat turbin wiatrowych, automatyzując ich działania, a przez to ułatwiając zarządzanie procesami. Ponadto zmniejszając liczbę zadań realizowanych manualnie udało się w znaczny sposób zwiększyć efektywności pracy serwisantów.

PGE Energia Odnawialna z Grupy Kapitałowej PGE jest największym w Polsce producentem energii z wiatru. Posiad 20 farm wiatrowych i 342 turbin o łącznej mocy ponad 772 MW. Poza zakupionymi w zeszłym roku elektrowniami Radzyń, Ścieki i Jóźwin, którym przysługuje jeszcze serwis gwarancyjny, w pozostałych obiektach niezbędne prace eksploatacyjne wykonują samodzielnie pracownicy spółki. Pod tym względem PGE Energia Odnawialna wyróżnia się na tle innych firm z branży w kraju.

Źródło: PGE Energia Odnawialna S.A.

Wpis został opublikowany 11 kwi 2023 w następujących kategoriach: News, OZE. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.