PGE opracowało aplikację do serwisowania łopat turbin wiatrowych
W Grupie PGE powstała autorska aplikacja ułatwiająca pracę techników zajmujących się naprawą łopat turbin wiatrowych. Nowe narzędzie umożliwia sprawniejszą rejestrację postępów wykonywanych zadań, a także wsparcie procesu ich planowania. Aplikację PGE Blade Planner opracowali informatycy PGE Systemy we współpracy z pracownikami PGE Energia Odnawialna.
Prace serwisowe na farmach wiatrowych, w tym przede wszystkim naprawy łopat turbin wiatrowych, niemal zawsze odbywają się pod presją czasu. Okna pogodowe – kiedy możliwe jest wykonywanie serwisu – są zazwyczaj bardzo krótkie, dlatego tak ważne jest, by jak najefektywniej je wykorzystać i sprawne przeprowadzić zaplanowane naprawy. Pomocne w realizacji tych zadań jest narzędzie informatyczne przygotowane w Grupie PGE.
Oprogramowanie składa się z dwóch modułów: aplikacji mobilnej uruchamianej na telefonie lub tablecie oraz panelu administracyjnego, dostępnego z poziomu przeglądarki internetowej.
Aplikacja mobilna PGE Blade Planner Mobile jest wykorzystywana przez techników serwisujących w terenie łopaty turbin wiatrowych. Po jej uruchomieniu użytkownik ma wyświetloną na ekranie smartfona pełną informację o zleconej pracy wraz ze szczegółowym scenariuszem postępowania. Następnie serwisant oznacza realizację kolejnych etapów naprawy i potwierdza je zdjęciami. Co ważne, aplikacja automatycznie podpowiada jakie powinny być kolejne kroki, by zrealizować całe zadanie oraz zapisuje fotografie. Po wykonanej naprawie, cała dokumentacja jest od razu dostępna w aplikacji administracyjnej, w której jednym kliknięciem można wygenerować raport z prac.
Pełny zbiór danych o wszystkich zarejestrowanych uszkodzeniach i planowanych naprawach pracownicy odpowiedzialni za bieżącą eksploatację farm wiatrowych PGE znajdą w panelu administracyjnym PGE Blade Planner App. Są tam zarejestrowane informacje o zdiagnozowanych przez techników uszkodzeniach łopat wiatrowych, w odpowiedni sposób zaklasyfikowane, z nadanym priorytetem wykonalności. W panelu administracyjnym można też przeglądać status wszystkich prac, także tych wykonanych, posiadających dokumentację zdjęciową. Dodatkowo, użytkownik aplikacji administracyjnej może samodzielnie kształtować zbiór danych, dodawać farmy i turbiny, scenariusze i kroki, modyfikować ich parametry oraz zarządzać strukturą.
Nowe rozwiązanie w sposób znaczący usprawnia pracę zespołów odpowiedzialnych za naprawy łopat turbin wiatrowych, automatyzując ich działania, a przez to ułatwiając zarządzanie procesami. Ponadto zmniejszając liczbę zadań realizowanych manualnie udało się w znaczny sposób zwiększyć efektywności pracy serwisantów.
PGE Energia Odnawialna z Grupy Kapitałowej PGE jest największym w Polsce producentem energii z wiatru. Posiad 20 farm wiatrowych i 342 turbin o łącznej mocy ponad 772 MW. Poza zakupionymi w zeszłym roku elektrowniami Radzyń, Ścieki i Jóźwin, którym przysługuje jeszcze serwis gwarancyjny, w pozostałych obiektach niezbędne prace eksploatacyjne wykonują samodzielnie pracownicy spółki. Pod tym względem PGE Energia Odnawialna wyróżnia się na tle innych firm z branży w kraju.
Źródło: PGE Energia Odnawialna S.A.