Emisje przemysłowe tematem unijnej Rady ministrów ds. środowiska
17 mar 2023
Możliwość komentowania Emisje przemysłowe tematem unijnej Rady ministrów ds. środowiska została wyłączona
Zmiany dyrektywy w sprawie emisji przemysłowych (IED), dyrektywy w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych (UWWTD), projekt rozporządzenia ws. opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) oraz proponowane ramy certyfikacji pochłaniania CO2 były głównym tematem unijnej Rady ministrów ds. środowiska, która odbyła się 16 marca 2023 r. w Brukseli. Polska była reprezentowana przez Wiceministra Klimatu i Środowiska Adama Guibourgé-Czetwertyńskiego.
Podczas posiedzenia Polska zaprezentowała wyniki raportu dotyczącego działań wojennych na środowisko przyrodnicze w Ukrainie. Ponad rok temu – 24 lutego 2022 r. Rosja dokonała inwazji na Ukrainę. Przekształciła się ona w największy konwencjonalny atak militarny na suwerenne państwo w Europie od czasów II wojny światowej. Kolejną „cichą ofiarą” wojny stało się środowisko przyrodnicze Ukrainy.
– Ukraińskie straty powodowane są przez pożary, skażenie chemiczne, zanieczyszczenie powietrza, wody. Giną rośliny, zwierzęta, tracimy siedliska. Polska wspierała, wspiera i będzie wspierać Ukrainę w tych trudnych chwilach – powiedział Wiceminister Klimatu i Środowiska.
Podczaj posiedzenia unijnej Rady ministrów ds. środowiska Polska zaapelowała o wykluczenie Rosji z organizacji międzynarodowych i innych tego typu gremiów środowiskowych.
– Liczymy na wspólne stanowisko Unii Europejskiej w tej sprawie – podsumował wystąpienie Wiceminister A. Guibourgé-Czetwertyński.
Na posiedzeniu uzgodniono stanowisko Rady do dyrektywy zmieniającej dyrektywę w sprawie emisji przemysłowych i składowania odpadów, która została przyjęta w 2010 r. Wniosek zawiera szereg nowych przepisów mających na celu ograniczenie emisji. Polska stanowczo sprzeciwiła się postulatom niektórych państw członkowskich zmierzającym w kierunku dalszego zaostrzenia celów i ambicji proponowanych rozwiązań.
– Polska nie popiera ambitnych celów wynikających z tego dokumentu, które mogą spowodować dodatkowe koszty dla przedsiębiorców. W zakresie emisji przemysłowych Polsce szczególnie zależy na zapewnieniu, że projekt dyrektywy uniknie tworzenia zbędnych barier administracyjnych oraz rozwiązań mogących powodować, że koszty dostosowania będą wyższe od osiąganych korzyści środowiskowych – powiedział Wiceminister Klimatu i Środowiska.
W debacie na temat opakowań i odpadów opakowaniowych Polska podkreśliła, że jednym z najważniejszych działań zapobiegających powstawaniu odpadów opakowaniowych jest właściwie wdrażana zasada „zanieczyszczający płaci”, rozszerzona odpowiedzialność producenta oraz edukacja społeczeństwa w zakresie zapobiegania powstawaniu odpadów opakowaniowych, właściwego postępowania z odpadami opakowaniowymi oraz świadomych wyborów konsumentów.
Polska przedstawiła także swoje postulaty w dyskusji nad Rozporządzeniem ustanawiającym unijne ramy certyfikacji pochłaniania dwutlenku węgla.
– W celu zwiększenia korzyści, wszystkie trzy rodzaje pochłaniania – technologia, rolnictwo oraz lasy – muszą być jednakowo traktowane w ramach systemu certyfikacji. Rozporządzenie to nie może stać się trampoliną tylko dla jednego rozwiązania. Ważne jest także uwzględnienie różnorodnych technologii i sposobów pochłaniania, a także materiałów pochodzenia biologicznego do długoterminowego składowania – zaznaczył Wiceminister A. Guibourgé-Czetwertyński.
Dla Polski duże znaczenie ma proces decyzyjny, gdyż póki co kluczowe kwestie zostały wyłączone z faktycznego zakresu rozporządzenia i mają być rozstrzygane poprzez akty delegowane, co nie jest dla Polski korzystne. Państwa członkowskie muszą mieć faktyczny wpływ na kształt proponowanych rozwiązań.
Ministrowie omówili także wniosek dotyczący zmienionej dyrektywy w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych, który Komisja przedstawiła w październiku 2022 r. Na tym etapie Polska nie popiera zaproponowanych w dokumencie rozwiązań. W ocenie Polski konieczne jest dostosowanie zapowiadanych, ambitnych obowiązków do obecnej sytuacji danego kraju w zakresie poziomu wdrażania dyrektywy ściekowej, tak aby jej wymogi były realistyczne i możliwe do spełnienia.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska