Wiceminister Ireneusz Zyska z wizytą w zakładach Stellantis w Gliwicach
Ponad 5 mld zł przeznaczy w najbliższych latach rząd na programy wsparcia dla elektromobilności. O wyzwaniach związanych z redukcją emisji dwutlenku węgla w transporcie rozmawiał Ireneusz Zyska, Wiceminister Klimatu i Środowiska, Pełnomocnik Rządu ds. Rozwoju OZE, z przedstawicielami polskiej fabryki koncernu Stellantis. Spotkanie odbyło się był 31 stycznia 2023 r. w Gliwicach.
Sektor motoryzacyjny stoi przed koniecznością przestawienia się na produkcję samochodów zeroemisyjnych co oznacza zmiany w technologii, zasobach ludzkich, badaniach i rozwoju, zarządzaniu. Elektromobilność przyczyni się do rozwoju obecnych w Polsce zakładów oraz powstania w naszym kraju nowych gałęzi gospodarki, jak produkcja baterii do samochodów elektrycznych, produkcja oprogramowania i urządzeń elektronicznych dla pojazdów elektrycznych.
– W tej chwili poprzez wiele działań legislacyjnych i wsparcie finansowe koncentrujemy się na rozwoju odnawialnych źródeł energii i elektromobilności. Rząd wkrótce sfinalizuje prace nad regulacją linii bezpośredniej i nowelizacją ustawy o OZE – mówił podczas spotkania Wiceminister Ireneusz Zyska.
Według planu strategicznego „Dare Forward 2030” Stellantis będzie liderem branży, w dziedzinie łagodzenia zmian klimatu, osiągając zerową emisję dwutlenku węgla netto do 2038 r., przy redukcji na poziomie 50% do 2030 r. Do 2030 r. ponad 70% aut sprzedawanych w Europie przez marki należące do Stellantisa będzie miała napęd elektryczny.
Działania zmierzające do elektryfikacji sektora transportu są jednym z priorytetów rządu. W celu przyspieszenie elektryfikacji transportu uruchomione zostały programy wsparcia, których celem jest dofinansowanie zakupu autobusów elektrycznych i wodorowych przez samorządy, budowy infrastruktury ładowania oraz zakupu lub leasingu pojazdów elektrycznych. Łączna wysokość środków, jakie zostaną przeznaczone w najbliższych latach na rozwój elektromobilności to ponad 5 mld zł.
Na koniec grudnia 2022 r. po polskich drogach jeździło 61 570 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektrycznych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) jest 31 249 (51%), a hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 30 321 (49%). Park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 821. Elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych jest obecnie 3 135.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska