Blisko 15,5 mln zł z NFOŚiGW na rozbudowę infrastruktury na potrzeby emobility we Wrocławiu
Dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej możliwa będzie budowa oraz modernizacja elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej we Wrocławiu na potrzeby rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Umowa między NFOŚiGW, a TAURON Dystrybucja S.A. została podpisana 28 grudnia 2022 r.
Przewidywany całkowity koszt inwestycji to niemal 25,8 mln zł, natomiast kwota dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej to blisko 15,5 mln zł.
– Rozwój sieci dystrybucyjnych i przesyłowych jest kluczowy. Dlatego Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził jego plan. Na rozbudowę infrastruktury elektroenergetycznej zostaną wydane 52 mld zł, a w najbliższych latach chcemy te nakłady zwiększyć – zaznacza Ireneusz Zyska, Wiceminister Klimatu i Środowiska.
– Budowa oraz modernizacja elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej we Wrocławiu na potrzeby rozwoju infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych to bardzo istotny projekt. Działania te mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo energetyczne dla Wrocławia, jak i jego okolic oraz na jakość życia jego mieszkańców – mówi Artur Michalski, Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Podpisana dzisiaj umowa wpisuje się w szerszy plan przygotowania szerokiej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w całym kraju, będący odpowiedzią na rosnący popyt na samochody elektryczne – dodaje Prezes Michalski.
Projekt realizowany przez TAURON Dystrybucja S.A. obejmuje realizację dwóch zadań. Pierwsze to budowa linii kablowej na terenie miasta Wrocław. Celem inwestycji jest budowa elektroenergetycznej sieci (linii kablowej) 110 kV pomiędzy stacjami elektroenergetycznymi GPZ R-101 Walecznych a GPZ R-107 Kurkowa. Natomiast drugi to przyłączenie do sieci elektroenergetycznej istniejącego zakładu autobusowego przy ul. Obornickiej 131 we Wrocławiu, w którym planowana jest budowa systemu ładowania autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu. W pojazdach do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.
W wyniku realizacji projektu oszczędność energii wyniesie 346,00 MWh/rok a zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych CO2 zostanie ograniczone o 262,27289 Mg/rok. Dodatkowo realizacja projektu wpłynie pozytywnie na ograniczenie emisji: dwutlenku siarki, tlenków azotu, tlenku węgla a także pyłów PM10.
Warto podkreślić, że jest to pierwsza podpisana umowa z programu priorytetowego „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Przewidywane jest zawarcie jeszcze czterech umów w przedmiotowym zakresie.
Termin zakończenia realizacji inwestycji przewidywany jest na marzec 2026 r.
Uroczyste podpisanie umowy odbyło się 28 grudnia 2022 r. we Wrocławiu. W wydarzeniu wziął udział m. in. Ireneusz Zyska, Wiceminister Klimatu i Środowiska oraz Artur Michalski, Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Źródło: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej