News » BioLNG pomostem na drodze rozwoju biogazu w kierunku biometanu

BioLNG pomostem na drodze rozwoju biogazu w kierunku biometanu

28 paź 2022 Możliwość komentowania BioLNG pomostem na drodze rozwoju biogazu w kierunku biometanu została wyłączona

W Polsce posiadamy duży potencjał substratowy do produkcji biogazu i biometanu, pochodzący nie tylko z sektora rolniczego i przemysłu spożywczego, ale także z odpadów przemysłowych i komunalnych. Dlatego Grupa Kapitałowa PGNiG podejmuje szereg działań w obszarze zielonych paliw gazowych odpowiadających wyzwaniom, przed którymi stoi krajowy rynek gazu w związku z koniecznością dalszej redukcji poziomu emisyjności krajowej gospodarki. Grupa wspiera wytwórców m. in. biometanu tak, aby rynek tego gazu mógł się rozwijać i był możliwie najbardziej przewidywalny. W dłuższej perspektywie jest to jedno z podstawowych paliw alternatywnych dla GK PGNiG.

Ciekły biometan (LBM – liquified biomethane), zwany popularnie bioLNG, to złoty środek między produkcją biometanu, która wymaga dopracowania wytycznych umożliwiających dopuszczenie go do dystrybucji w standardowej sieci gazowej, a jego powszechnym wykorzystaniem jako zielonego paliwa. Przed procesem skroplenia następuje oczyszczenie biogazu do postaci biometanu, dzięki czemu można otrzymać produkt końcowy o wysokiej jakości, spełniający wszelkie kluczowe normy i standardy dla biometanu. Dzięki temu bioLNG może być wykorzystane do tankowania pojazdów napędzanych silnikami zasilanymi LNG lub w sieciach wyspowych zasilanych z lokalnych stacji regazyfikacji. Funkcjonująca od 30 czerwca 2021 r. dyrektywa w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych, tzw. dyrektywa RED II, uznaje bioLNG za zaawansowane biopaliwo, co zdecydowanie ułatwia jego wykorzystanie w sektorze transportu w oparciu o już istniejącą i wysoce rozwiniętą technologicznie infrastrukturę związaną z LNG. Skroplony gaz ziemny jest znany i powszechnie wykorzystywany od wielu lat. Dzięki temu zarówno technologia, jak i infrastruktura pozwalające na magazynowanie i dystrybucję charakteryzują się wysokim stopniem dojrzałości i bezpieczeństwa i może być stosowana również dla odpowiednika LNG pochodzącego z biogazu. Zgodnie z uzasadnieniem projektu o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw przygotowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, rozwój tego typu instalacji przyczyni się również do pełniejszej realizacji dyrektywy REDII w obszarze celów odnawialnych źródeł energii dla sektora transportu, ze szczególnym uwzględnieniem biopaliw, w tym biogazu. Według przepisów dyrektywy REDII, wkład tzw. zaawansowanych biopaliw i biogazu, jako udział w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu ma wynieść co najmniej 0,2% w 2022 r., co najmniej 1,0% w 2025 r. oraz co najmniej 3,5% w 2030 r. Aktualnie biometan w postaci bioCNG i bioLNG jest jedynym rodzajem paliwa gazowego, które daje realną szansę wykonania istotnej części tego celu w warunkach krajowych.

W ramach realizacji projektu „Innowacyjna koncepcja wytwarzania bioLNG”, PGNiG nawiązało współpracę z firmą WestWind Energy, która będzie odpowiedzialna za budowę biogazowni rolniczej i zapewnienie stabilnych dostaw biogazu (ok 8 mln nm3/rok) do instalacji produkującej bioLNG. Strony podpisały już stosowne umowy regulujące długoterminową współpracę i dostawy biogazu. Instalacja do produkcji bioLNG powstanie w sąsiedztwie projektowanej biogazowni rolniczej w miejscowości Nowa Chełmża w województwie kujawsko-pomorskim. W ramach współpracy PGNiG i WestWind Energy rozpoczęły proces pozyskiwania administracyjnych zgód na realizację inwestycji oraz złożyły Kartę Informacyjną Przedsięwzięcia dla obu projektów. PGNiG będące odpowiedzialne za budowę instalacji do produkcji bioLNG, uruchomiło publiczne postępowanie zakupowe dotyczące budowy „pod klucz” kompletnej infrastruktury umożliwiającej produkcję bioLNG. Podstawowym celem projektu jest budowa i integracja instalacji parametryzująco-skraplającej z biogazownią rolniczą oraz zdobycie szeroko pojętego know-how w zakresie skutecznej konwersji nośnika energii z biogazu rolniczego na bioLNG. Ponadto realizacja projektu pozwoli na poszerzenie oferty sprzedaży PGNiG o wolny od śladu węglowego bioLNG – dzięki, unikatowej na terenie Polski, instalacji – i zwiększenie sprzedaży paliw skroplonych. Instalacja ma pozwolić na zagospodarowanie do 1000 nm3/h biogazu rolniczego co umożliwi produkcję ponad 3 tys. ton bioLNG rocznie. Rezultaty projektu pozwolą na dywersyfikację portfela produktów na poziomie całej Grupy Kapitałowej PGNiG, a przyszłe i obecnie funkcjonujące biogazownie rolnicze nie mogące uzyskać technicznych warunków przyłączenia do sieci gazowej mogą skorzystać z alternatywnego, ekonomicznie uzasadnionego rozwiązania – produkcji bioLNG.

Poza pracami nad rozwojem rynku bioLNG w Polsce, PGNiG prowadzi m.in. projekt „Energetyczne zagospodarowanie frakcji biodegradowalnej odpadów komunalnych”. To inicjatywa z zakresu gospodarki obiegu zamkniętego, dotycząca opracowania technologii efektywnego przygotowania, przetwarzania i zagospodarowania frakcji organicznej odpadów komunalnych oraz opracowania formuły rozwoju wielkoskalowych inwestycji opartych o koncepcje badawcze realizowane w ramach Projektu. Dzięki tej inicjatywie możliwe będzie wytwarzanie biometanu z odpadów komunalnych. Rozwiązanie, nad którym pracują specjaliści z PGNiG i naukowcy z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ma umożliwić konkurencyjną i skuteczną utylizację biodegradowalnej frakcji odpadów komunalnych w oparciu o technologię fermentacji beztlenowej i produkcję gazu fermentacyjnego, którego wskaźniki jakości będą pozwalały na dostosowanie go do standardów technicznych biometanu, a następnie sprężania go do standardów odnawialnej alternatywy dla CNG, czyli bioCNG. Prace badawcze nad produkcją biometanu z bioodpadów, z którego następnie powstanie bioCNG, pozwolą PGNiG na zdobycie know-how z zakresu wykorzystania zbieranej selektywnie biodegradowalnej frakcji odpadów komunalnych, a także na opracowanie formuły wielkoskalowych inwestycji związanych z produkcją bioCNG. To istotne pod względem rosnącego zapotrzebowania na sprężony gaz w transporcie, który w coraz większym zakresie będzie napędzany zielonymi paliwami.

Źródło: POLSKIE GÓRNICTWO NAFTOWE I GAZOWNICTWO SA

Wpis został opublikowany 28 paź 2022 w następujących kategoriach: News, Paliwa dla energetyki, Polecamy. Możesz śledzić komentarze przez RSS. Komentowanie i korzystanie z trackbacków zabronione.