Odpowiednie zarządzanie środkami smarnymi kluczem do wysokiej wydajności turbin
Producenci turbin wciąż pracują nad ich rozwojem oraz możliwością uzyskania jeszcze wyższych mocy i wydajności. Dobrze więc mieć pewność, że podczas eksploatacji wykorzystywany jest ich pełny potencjał. Poprzez zastosowanie wysokowydajnych olejów turbinowych Shell Turbo oraz płynu do usuwania laków Shell Varnish Removal, firmy mogą obniżyć koszty użytkowania i ograniczać nieplanowane przestoje maszyn.
Dynamiczny rozwój sektora energetycznego sprawił, że znajdujące w nim zastosowanie różnego rodzaju turbiny są coraz bardziej obciążone, a ich eksploatacja wymaga szczególnej uwagi. Wiele firm jest już świadomych, że zmniejszenie całkowitego kosztu użytkowania maszyny przez cały okres jej eksploatacji jest kluczem do maksymalizacji zysku przedsiębiorstwa. Jednak wciąż nie docenia się potencjalnych oszczędności wynikających ze skutecznego zarządzania środkami smarnymi. Według badań zleconych przez Shell Lubricants, firmy wiedzą o możliwościach osiągania oszczędności, ale nie znają ich skali. 56% firm uznaje, że wybór odpowiedniego środka smarnego może pomóc zredukować koszty o co najmniej 5%, podczas gdy w rzeczywistości środki smarne mogą obniżać całkowite wydatki na konserwację aż o 20-30%[1].
Specjalistyczne oleje turbinowe Shell
Shell opracował gamę olejów turbinowych zapewniającą optymalizację ich działalność dzięki lepszej ochronie, długiej żywotności oleju i wysokiej wydajności układów. Środki smarne Shell Turbo powstały z myślą o ochronie maszyn przed skutkami korozji oraz minimalizacji osadów i laków w łożyskach turbiny i zaworach sterujących. Do rodziny produktów Turbo należy olej Shell Turbo S4 GX, który oprócz powyższych cech został opracowany specjalnie w celu zapewnienia dodatkowej ochrony przekładni w układach turbinowych, gdzie od oleju oczekuje się szczególnie dobrych właściwości w zakresie zabezpieczenia przed zużyciem.
Produkty Shell Turbo zaprojektowano z myślą o wyjątkowej stabilności oksydacyjnej i bardzo dobrych właściwościach powierzchniowych. Dzięki produkcji w ściśle kontrolowanych warunkach, środki smarne są najwyższej jakości, a wysoka żywotność w warunkach pracy ciągłej pozwala niwelować kosztowne przestoje. Dla osiągnięcia pełnego potencjału eksploatacyjnego smarowanych turbin oleje Shell Turbo charakteryzują się szybkim uwalnianiem powietrza i doskonałą filtrowalnością.
By sprostać wyzwaniu różnorodności rozwiązań technicznych i zastosowań sprzętu, Shell oferuje portfolio olejów umożliwiające wybór produktu odpowiadającego indywidualnym potrzebom technicznym i operacyjnym.
Maksymalizacja wydajności turbin
Oleje turbinowe i hydrauliczne Shell najnowszej generacji pomagają minimalizować tworzenie się laków – cienkiej warstwy twardego, połyskującego, nierozpuszczalnego w oleju osadu, składającego się głównie z pozostałości organicznych, który w układach może powodować obniżenie efektywności turbin, a tym samym wzrost całkowitych kosztów operacyjnych. Żeby urządzenia działały w pełni efektywnie, Shell stworzył Varnish Removal Fluid – środek pomagający usunąć laki z układów turbinowych. Jego wielką zaletą jest fakt, że może być stosowany podczas pracy turbiny, a proces czyszczenia nie wydłuża czasu przestoju. Płyn wystarczy dodać do obecnie użytkowanego oleju turbinowego lub hydraulicznego. Po upływie określonego okresu olej należy usunąć, a układ jest gotowy do zastosowania świeżego środka smarnego. Objętość zastosowanego środka czyszczącego jest ściśle związana z objętością układu i przewidywanym czasem trwania procesu czyszczenia. Shell Varnish Removal Fluid wykazuje doskonałą kompatybilność z olejami dostępnymi na rynku. Nie obniża temperatury zapłonu i nie pogarsza właściwości powierzchniowych, w tym tendencji do pienienia oleju, uwalniania powietrza i separacji wody. Pozostałość płynu do usuwania laków Shell Varnish Removal Fluid w układzie po procesie czyszczenia nie wpływa negatywnie na wydajność świeżego oleju turbinowego.
Firmy dążą do ograniczania nieplanowanych przestojów, które mogą być związane z występowaniem laków. Poprzez zastosowanie wysokowydajnych olejów o niskim potencjale tworzenia się osadów, takich jak oleje turbinowe Shell Turbo, oraz strategii konserwacji zapobiegawczej obejmującej regularne monitorowanie stanu oleju, usuwanie laków i czyszczenie układów w wykorzystaniem Shell Varnish Removal Fluid, operatorzy mogą obniżyć koszty oraz zmaksymalizować dostępność maszyn.
[1] Ankieta zlecona przez firmę Shell Lubricants i przeprowadzona przez firmę Edelman Intelligence w oparciu o 121 wywiadów przeprowadzonych z personelem z 8 krajów (Brazylia, Kanada, Chiny, Niemcy, Indie, Rosja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone) pracującym w sektorze energetycznym, który zakupił, wpłynął na zakup lub użycie środków smarnych/smarów w ramach swoich obowiązków od listopada do grudnia 2015 r.
Opracowanie: Mateusz Jarosz, Ekspert Techniczny w Dziale Olejów i Smarów
Źródło: Shell Polska