Fortum zaprasza do „Krainy GOZ”
Branża ciepłownicza oprócz wytwarzania energii elektrycznej i ciepła dużo uwagi poświęca edukacji i zwiększaniu świadomości społecznej w obszarze ochrony środowiska i troski o czyste powietrze, szczególnie w obszarach zurbanizowanych. Tematem, który zyskuje na znaczeniu w debacie publicznej jest tworzenie warunków do rozwoju gospodarki obiegu zamkniętego. Jedną z inicjatyw w tym obszarze realizuje obecnie firma Fortum.
Inicjatywa „Kraina GOZ” to kampania społeczna, która wystartowała w połowie marca i ma zachęcić Polaków do zmiany nawyków, zgodnie z ideą Gospodarki Obiegu Zamkniętego (w skrócie: GOZ). Głównym bohaterem kampanii jest prof. GOZ, który wyjaśnia, w jaki sposób w swoim codziennym postępowaniu realizować jej założenia. W ramach projektu uruchomiono również platformę edukacyjną www.GOZedu.pl, gdzie udostępniono lekcje dla dzieci, które prowadzi prof. GOZ.
– Nasza kampania ma kilka poziomów w zależności od grupy docelowej. Jeżeli chodzi o najmłodsze dzieci, przygotowaliśmy 4 lekcje na temat gospodarki obiegu zamkniętego, a także spalania odpadów, które dostępne są na naszej platformie edukacyjnej. Dla dorosłej publiczności oferujemy cotygodniowe podcasty, publikowane w każdą środę o 20:30 na gozcast.pl i dostępne na platformach streamingowych. Mamy też konto na Instagramie – (GOZ.tagram), gdzie prowadzimy kampanię na wzór mikro-bloga – podkreśla Magdalena Jarząbek, Creative Managerka Kampanii „Kraina GOZ”. – Wszystkie te działania łączy prof. GOZ, czyli postać niekoniecznie prawdziwa, która mówi o prawdziwych problemach. W prof. GOZa wciela się aktor Tomasz Olejnik. Zadaniem prof. GOZa jest inspirowanie Polaków do zmiany nawyków i wzmocnienie poczucia, że dokonując wyboru produktów, które kupujemy i sposobu w jaki żyjemy, mamy wpływ na otaczający nas świat.
Kampania „Kraina GOZ” ma charakter kampanii 360 – o potrzebnych zmianach prof. GOZ będzie rozmawiał nie tylko ze „zwykłymi Kowalskimi”, ale też decydentami krajowymi, samorządowcami, przedstawicielami biznesu, nauki i organizacji pozarządowych. Jesienią kampanię zwieńczy ogólnopolski kongres (GOZpodarka), na który zaproszeni zostaną eksperci – przedstawiciele świata biznesu, nauki i „trzeciego” sektora.
GOZedu, czyli edukacja o GOZ
Platforma edukacyjna GOZedu ma docelowo składać się z 4 interaktywnych lekcji nt. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZ). Pierwsza przedstawia ogólne założenia koncepcji GOZ. Druga z nich pozwala zrozumieć, w jaki sposób nasze codzienne wyboru wpływają na stan środowiska na naszej planecie. Kolejne dwie lekcje ułatwią zrozumienie poszczególne etapów w hierarchii postępowania z odpadami.
Wszystkie lekcje będą dostępne bezpłatnie, po rejestracji, której na platformie GOZedu dokonuje nauczyciel. Szczegóły znajdują się na stronie: www.gozedu.pl
– Już prawie setka dzieci przeszła kursy na GOZedu. Mam bieżący kontakt z nauczycielami, a co za tym idzie informacje o opinii uczniów. Wniosek jest jeden: lekcje podobają się dzieciom. Co prawda obawialiśmy się, że formuła on-line już trochę się wyczerpała, ale prof. GOZ wybronił się i przekonał dzieci do tego, że lekcje w formie zdalnej mogą być angażujące – zaznacza Karolina Buczkowska, Project Managerka Kampanii „Kraina GOZ”. – Nauczyciele korzystają z GOZedu nie tylko podczas zajęć obowiązkowych, ale także w ramach kółek zainteresowań. Część nauczycieli będzie też chciała korzystać z materiałów jeszcze w przyszłym roku szkolnym. Jeśli chodzi o pozostałe działania, to kampania „Kraina GOZ” jest zaplanowana do końca października, a zwieńczy ją Kongres GOZpodarka, który odbędzie się 27 października. Przy tym, chciałabym podkreślić, że choć nasza kampania dobiegnie końca, to platforma GOZedu będzie wciąż aktywna – nauczyciele będą mogli z niej korzystać w dowolnym czasie.
Więcej informacji o platformie GOZedu, prof. GOZ i innych działaniach w ramach kampanii „Kraina GOZ” znajduje się na stronie: www.krainagoz.pl
***
O roli firm energetycznych i ciepłowniczych w edukacji na temat zmian klimatu i zwiększaniu świadomości społecznej, dotyczącej produkcji energii elektrycznej i ciepła rozmawiali uczestnicy dziennikarze i przedstawiciele przedsiębiorstw-członków Polskiego Towarzystwa Elektrociepłowni Zawodowych podczas kolejnego spotkania „Kawa z Kogeneracją” pt. „Edukacja na rzecz klimatu”.
Źródło: Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych