Stanowisko Biura Prasowego Energi w sprawie publikacji nt. standardów sprzedaży door-to-door AKTUALIZACJA 14.04
Po otrzymaniu informacji dotyczących standardów sprzedaży w kanale door-to-door funkcjonujących w grupie, w której pracował przedstawiciel handlowy, który zgłosił się do spółki, Energa Obrót wdrożyła procedury wyjaśniające, wykraczające poza wewnętrzną kontrolę dokumentów i procedur. Do czwartku, 8 kwietnia w trakcie postępowania odebrano jednej z osób certyfikat przedstawicielstwa handlowego.
Po kolejnych czynnościach 9 kwietnia spółka postanowiła decertyfikować kilkunastu handlowców pracujących na rzecz subagenta do czasu pełnego wyjaśnienia sprawy.
Aktualnie trwa kilkutorowe postępowanie, mające na celu weryfikację nie tylko zgodności prowadzonej sprzedaży ze standardami obowiązującymi w spółce, ale także pod kątem dbałości o ochronę danych osobowych klientów.
Do partnerów skierowane też zostały przypomnienia obowiązujących wytycznych, standardów oraz konkretne polecenia dotyczące ograniczenia wykorzystania niektórych powszechnie dostępnych komunikatorów. W wyjaśnienie sprawy zaangażowany jest także Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Spółka nie wyklucza podjęcia kroków prawnych włącznie z ewentualnym skierowaniem sprawy do prokuratury, jeśli nieprawidłowości znajdą potwierdzenie w wynikach wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Szacuje się, że proces ten może potrwać kilka tygodni. Ewentualne konsekwencje oparte na jego wynikach będą wyciągane w kolejnych krokach.
Sprzedaż usług w formie door-to-door stanowi niewielką część działalności spółki. Liczba reklamacji i odstąpień od umów zawartych tym kanałem sprzedaży stanowi również niewielką część ogółu zgłoszeń klienckich. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do sposobu i przebiegu procesu zawarcia umowy z partnerem działającym na rzecz spółki, klient może się skontaktować z Energą Obrót osobiście, telefonicznie oraz przez stronę internetową spółki. Każdorazowo zgłoszenie podlega szczegółowej i indywidualnej analizie.
Spółka regularnie poprzez telefoniczne ankiety przeprowadzane z klientami dokonuje oceny i weryfikacji prawidłowości przebiegu procesu zawierania przez partnerów umów i sposobów ich działania. Wyniki ubiegłorocznych badań wskazują, że wyraźna większość ankietowanych klientów oceniła m. in. że przedstawiciele rzeczowo i otwarcie odpowiadają na wszystkie pytania, wyraźnie tłumaczą cel swojej wizyty oraz szczegóły przedstawianych ofert.
AKTUALIZACJA 14.04
W trosce o zachowanie najwyższych standardów świadczenia usług klientom spółki, Energa Obrót skontaktuje się z klientami, w przypadku których mogło dojść do nieprawidłowości w trakcie zawierania umowy. Działanie to dotyczyć będzie umów zawartych z przedstawicielami handlowymi partnerów z zewnętrznej sieci sprzedaży, którym w ostatnich dniach Energa Obrót podjęła decyzję o odebraniu certyfikatów przedstawicielstwa handlowego.
Podczas rozmowy, Energa Obrót:
- zweryfikuje czy klienci otrzymali pełną informację o produkcie,
- poprosi klientów o ocenę kontaktu z przedstawicielami handlowymi partnerów z zewnętrznych sieci sprzedaży.
Dalsze działania będą podejmowanie indywidualnie w stosunku do każdego klienta, po analizie otrzymanych informacji. Kontakt telefoniczny będzie realizowany przez zewnętrzną firmę na zlecenie Energi Obrót. Z pierwszymi klientami Energi Obrotu kontakt nastąpi 16 kwietnia.
Niezależnie od zaplanowanych przez Energę Obrót działań, każdy klient, który ma jakiekolwiek wątpliwości, co do sposobu i przebiegu procesu zawarcia umowy, może samodzielnie skontaktować się ze spółką:
- osobiście w salonie sprzedaży. Mapa salonów dostępna jest na stronie energa.pl;
- telefonicznie pod numerem 555 555 555. Koszt połączenia jest zgody ze stawkami operatora telefonicznego;
- przez live chat lub elektroniczne biuro obsługi klienta.
Każde zgłoszenie podlega szczegółowej i indywidualnej analizie.
AKTUALIZACJA 13.04
Na polecenie Prezesa Zarządu PKN ORLEN Daniela Obajtka, przeprowadzony zostanie audyt całej zewnętrznej sieci sprzedaży Energi Obrotu. Spółka zaczyna od kontroli akwizytorów, a następnie sprawdza partnerskie punkty sprzedaży.
AKTUALIZACJA 12.04
Regularne badanie satysfakcji klientów
Energa Obrót regularnie, poprzez telefoniczne ankiety przeprowadzane z klientami, dokonuje oceny i weryfikacji prawidłowości przebiegu procesu zawierania przez partnerów umów i sposobów ich działania. Wyniki ubiegłorocznych badań wskazują, że wyraźna większość ankietowanych klientów oceniła m. in. że przedstawiciele rzeczowo i otwarcie odpowiadają na wszystkie pytania, wyraźnie tłumaczą cel swojej wizyty oraz szczegóły przedstawianych ofert.
Ostatnie badanie, przeprowadzone w marcu br. pokazało, że:
- 98% badanych opisuje przedstawicieli jako uprzejmych, rzetelnych i wzbudzających zaufanie. Osoby badane skorzystały również z możliwości weryfikacji tożsamości i umocowania przedstawiciela do działania w imieniu spółki,
- 91% badanych stwierdziło, że oferta podczas wizyty door-to-door została im przedstawiona w zrozumiały sposób,
- 90% badanych uzyskało odpowiedź na wszystkie pytania,
- 75% badanych uważa, że opcja podpisania umowy w miejscu zamieszkania jest wygodna i szybka.
Jasne standardy obsługi
Przedstawiciele handlowi, czyli pracownicy partnerów realizujący sprzedaż door-to-door mają obowiązek opierać swoją pracę na standardach, które wynikają m. in. z Księgi standardów obsługi klienta Energi Obrotu.
Obowiązkiem przedstawiciela Energi Obrotu jest m. in.:
- posiadanie identyfikatora firmowego i poinformowanie o możliwości weryfikacji tożsamości przedstawiciela Energi Obrotu,
- przedstawienie celu wizyty,
- przedstawienie oferty, w tym ceny prądu i opłaty handlowej,
- wskazanie okresu trwania umowy oraz – w przypadku wyboru oferty, okresu jej obowiązywania,
- poinformowanie o prawie do wypowiedzenia umowy i prawie do odstąpienia od umowy,
- poinformowanie o aktualnym nieponoszeniu przez klienta kosztów związanych z opłatą handlową (w przypadku klienta rozliczanego na podstawie taryfy).
Co więcej, partnerzy Energi Obrotu mają także obowiązek przeprowadzenia ankiety posprzedażowej, w której klienci odpowiadają m.in. na pytanie, czy przedstawiciel Energi Obrotu przedstawił cenę prądu i inne opłaty, które występują w zaprezentowanej ofercie oraz taryfie spółki.
Co oznacza dla klienta opłata handlowa w ofertach?
Energa Obrót posiada szereg ofert, w ramach których poza sprzedażą energii elektrycznej klient zyskuje dodatkowe usługi i korzyści, np. w ramach oferty podstawowej klient otrzymuje:
- nawet 1400 zł rocznie na naprawy oraz pokrycie kosztów dojazdu fachowca, diagnostykę, robociznę, materiały, a także części zamienne;
- gwarancję pomocy ośmiu fachowców – ślusarza, elektryka, hydraulika, szklarza, technika urządzeń grzewczych i gazowych, serwisanta domowych urządzeń elektrycznych, technika systemów alarmowych i domofonowych, dekarza;
- możliwość zgłoszenia domowej awarii całą dobę przez siedem dni w tygodniu.
Oferta dla mobilnych to zniżki na paliwo, które dają nawet 75 zł oszczędności miesięcznie. Karta rabatowa jest ważna przez dwa lata i zapewnia nawet 20 gr zniżki na litrze paliwa oraz rabaty na wybrane produkty i usługi, jak myjnia, oleje i płyny do spryskiwaczy.
Oferty od Energi Obrotu to również gwarancja niezmienności ceny za prąd. W 2021 roku stawka za energię elektryczną wynosi w ramach taryfy G – 0,3697 zł/kWh.
Stawki na lata 2022-2023 nie są jeszcze znane, natomiast aktualnie obserwowana sytuacja na Towarowej Giełdzie Energii Elektrycznej w Polsce (TGE) pokazuje, że w okresie ostatnich 3 miesięcy koszty zakupu energii elektrycznej zmieniły się o 0,045 zł/kWh.
Zawieranie terminowych umów z klientami pozwala Enerdze Obrót bardziej efektywnie zarządzać kosztami zakupu energii na rynku hurtowym.
Klienci Energi Obrotu mają możliwość m. in. skorzystania z ofert zawieranych na 2 lub 3 lata, w ramach których gwarantują sobie niezmienność stawek za energię elektryczną i tym samym ochronę przed ewentualną zmianą kosztów.
Każda ze sprzedawanych ofert zawiera opłatę handlową. Wynika ona z kosztów obsługi handlowej, jakie są związane ze świadczeniem klientowi usług oraz dodatkowych korzyści. Wszystkie składniki cenowe oferty, zgodnie z procedurą, powinny zostać przedstawione klientom przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy.
Do każdej umowy klient powinien otrzymać regulamin określający w szczegółach korzyści, które wynikają z oferty oraz warunki cenowe. Podpisując umowę, klient potwierdza, że zapoznał się ze wszystkimi dokumentami i je akceptuje.
Wyłącznie rozliczenie klienta na podstawie taryfy zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki nie zawiera opłaty handlowej.
W przypadku ofert ze stałymi cenami energii elektrycznej koszty dla klienta przedstawiają się w następujący sposób:
Nazwa
Oferty |
Cena energii zł/kWh (brutto) | Opłata handlowa miesięczna dla eFaktury (brutto) | Średnie zużycie energii przez 2 lata | Koszty dla klienta przez 2 lata | Różnica w stosunku do taryfy w ciągu 2 lat | Dodatkowe korzyści dla klienta | |
Oferta podstawowa | 0,375 zł | 22,99 zł | 4000 kWh | 2051,76 zł | 572,96 zł | Do 2800 zł
do wykorzystania w ramach ubezpieczenia assistance domowy na naprawy domowych awarii |
Stała cena prądu przez 2 lata |
Oferta dla mobilnych | 0,375 zł | 17,99 zł | 1931,76 zł | 452,96 zł | Do 1800 zł
rabatu na tankowanie paliwa (do 20 gr za litr). Przy aktualnych cenach paliw, rabat może wynieść do 75 zł miesięcznie |
Stała cena prądu przez 3 lata | |
Taryfa G | 0,3697 zł | – zł | 1478,80 zł | – | Nie dotyczy | Brak gwarancji ceny |
Źródło: ENERGA SA