Projekt nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne: Nowe przepisy będą chronić konsumentów
Jednym z priorytetów Ministerstwa Klimatu i Środowiska przy tworzeniu projektu nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne, było wprowadzenie skutecznych rozwiązań w obszarze ochrony konsumentów na rynku energii i paliw gazowych. Rodzime prawo energetyczne wymagało w tym zakresie dostosowania do unijnych dyrektyw. W rezultacie, projekt m. in. zakazuje sprzedawcom energii i gazu sprzedaży akwizycyjnej (tzw. door to door) czy zmienia zasady pracy zespołu Koordynatora ds. negocjacji przy Prezesie URE, aby arbitraż w pozasądowych sporach konsumenckich z przedsiębiorstwami energetycznymi przebiegał sprawniej.
Przyjęty przez Rząd 24 listopada br. projekt nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne przewiduje wzmocnienie pozycji konsumentów i ich ochronę na rynku energii i paliw gazowych. Zawarto w nim m.in. rozwiązanie, które zakazuje zawierania umów przez sprzedawców energii i gazu w formie akwizycyjnej tzw. door to door. Przepis ten ma na celu zapewnić ochronę zwłaszcza seniorom (konsumentom 65+) przed praktykami wprowadzającymi ich w błąd i skutkującymi zawieraniem przez nich umów na niekorzystnych warunkach.
Priorytet: ochrona konsumentów
Federacja Konsumentów z dużym zadowoleniem przyjęła propozycje Ministerstwa Klimatu i Środowiska w zakresie zmian przepisów Prawa Energetycznego dotyczących praw konsumentów. Będziemy popierać wprowadzenie tej nowelizacji w procesie legislacyjnym – komentuje projekt nowych regulacji w prawie energetycznym Kamil Pluskwa – Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów (FK).
– Nieprawidłowości obserwowane w ostatnich latach w sprzedaży door-to-door stanowiły bardzo poważny problem rynkowy, dotykający głównie najsłabszych uczestników rynku, czyli seniorów. Zakaz sprzedaży energii i gazu w tym trybie postulowaliśmy już od pewnego czasu, gdyż naszym zdaniem wyeliminowanie szkodliwych praktyk w drodze regulacji lub kontroli nie jest możliwe – nieuczciwe podmioty jak przysłowiowe komety pojawiały się na rynku i znikały, zanim dosięgnęły ich działania regulatora, pozostawiając za sobą tysiące oszukanych klientów – wyjaśnia prezes FK.
Jednocześnie, trzeba zaznaczyć, iż wprowadzanie zakazu zawierania przez sprzedawców takich umów poza lokalem przedsiębiorstwa, nie ogranicza możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy, umiejscowionym np. w galerii handlowej. Zakaz ten nie ograniczy, ani nie spowolni dokonywania zmiany sprzedawcy. Stworzenie systemu ochrony praw odbiorców powinno mobilizować ich do podejmowania aktywnych działań na rynku energii i paliw gazowych.
Zespół Koordynatora ds. negocjacji zadziała sprawnie
Również wzmocnienie procedur polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich należy ocenić pozytywnie – dodaje prezes Pluskwa- Dąbrowski. Zmiana regulacji w projekcie dotyczy bowiem także poprawy funkcjonowania Koordynatora ds. negocjacji przy Prezesie URE. Koordynator, czyli podmiot prowadzący postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich z przedsiębiorstwami energetycznymi, dotychczas mógł rozstrzygać spory jedynie jednoosobowo.
W wyniku zaproponowanych zmian, zespół obsługujący Koordynatora, na podstawie stosownych upoważnień, będzie mógł prowadzić postępowania w zakresie rozstrzygania tych sporów. To, z kolei, przełoży się na przyspieszenie rozstrzygania prowadzonych spraw i wzmocnienie pozycji konsumentów na rynku energii, paliw gazowych i ciepła.
Aktualny stan prawny Zbioru Praw Konsumenta – dostępny publicznie
Warto wskazać nową regulację, która nakłada na sprzedawców energii i paliw gazowych obowiązek zapewnienia publicznego dostępu do Zbioru Praw Konsumenta z aktualnym stanem prawnym. Zbiór ten jest najważniejszym kompendium wiedzy w zakresie ich praw i obowiązków, jednocześnie narzędziem informacji i edukacji konsumentów. Dlatego też, obowiązek publikacji aktualnego stanu prawnego jest trafnym rozwiązaniem, które przyczyni się do pogłębienia świadomości odbiorców i dostępu do aktualnych informacji”.
Trzeba pamiętać, że bardziej świadomy odbiorca, to lepsze wybory ofert na rynku energii i paliw gazowych i mniej sytuacji wymagających arbitrażu konsumenckiego. A, jak zauważa prezes Kamil Pluskwa – Dąbrowski z FK: – Edukacja i informacja konsumencka są nadal niezwykle potrzebne, aby rynek funkcjonował w uczciwy i zgodny z prawem sposób.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska