W Kopalni Węgla Brunatnego Turów powstaje nowa nitka magistrali węglowej
W Kopalni Węgla Brunatnego Turów powstaje nowa nitka magistrali węglowej na potrzeby dostaw węgla brunatnego do pobliskiej Elektrowni Turów. Magistrala będzie transportować węgiel, który zostanie wykorzystany jako paliwo dla budowanego bloku energetycznego nr 7. Generalnym wykonawcą prac jest spółka RAMB z Bełchatowa, nadzorowana przez PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.
Budowa nowej nitki przenośników magistrali węglowej jest związana z budową nowego bloku w Elektrowni Turów a także postępującym frontem zwałowiska wewnętrznego. W trakcie budowy powstaną cztery kompletne przenośniki taśmowe. Zagwarantują one sprawne i nieprzerwane dostawy węgla do pobliskiej elektrowni. Długość nowej magistrali układu wyniesie ponad 3 km, jej wydajność teoretyczna to 8.100m3/h, a prędkość taśmy 5,24m/s.
– Budowa magistrali to kolejna inwestycja towarzysząca budowie bloku w Elektrowni Turów – naszej najważniejszej obecnie, obok rozpoczynającej się budowy bloków w Elektrowni Dolna Odra inwestycji. Cieszę się, że wykonawcą prac jest bardzo doświadczona w realizacji tego typu zadań spółka RAMB z Grupy PGE. Przypomnę, że w maju tego roku jedna z największych maszyn podstawowych, jakie powstały dla europejskiego przemysłu górniczego, czyli zwałowarka ZGOT 11500, rozpoczęła pracę w turoszowskiej kopalni. Ta maszyna również wybudowana została przez spółkę RAMB z Grupy PGE – mówi Wioletta Czemiel-Grzybowska, Prezes Zarządu PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna.
Istniejąca od 2000 r. spółka RAMB z Grupy PGE specjalizuje się w robotach towarzyszących branży górnictwa odkrywkowego, w szczególności w zabezpieczeniach antykorozyjnych, wykonawstwie i montażu konstrukcji stalowych a także robotach ogólnobudowlanych i elektrycznych. Dla turoszowskiej i bełchatowskiej kopalni spółka zrealizowała już kilkadziesiąt kontraktów, w tym budowy kilometrów tras przenośników, stacje zwrotne i napędowe a także przeprowadziła remonty maszyn podstawowych oraz budowy systemów kanałów i rowów odwodnieniowych.
– Cieszymy się, że to właśnie naszej spółce przypadła w udziale realizacja tak istotnego dla PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna zadania. Budowana przez RAMB magistrala będzie kolejnym elementem kluczowego zarówno dla kopalni jak i elektrowni ciągu KTZ. To niezwykle zaawansowany technologicznie obiekt z uwagi na zastosowane układy sterowania oraz rozdrabniania mające na celu transport wymaganej ilości węgla o określonej granulacji do miejsca docelowego – mówi Marcin Ławniczek, Prezes Spółki RAMB.
– W nowej magistrali węglowej zostaną zastosowane innowacyjne napędy falownikowe. Umożliwią one płynną regulację prędkości taśmy przenośnika w zależności od ilości transportowanego węgla mierzonego za pomocą wagi taśmowej. Przełoży się to na niższą emisję hałasu podczas pracy, oszczędność energii elektrycznej oraz niższe zużycie techniczne podzespołów i urządzeń przenośnika. Ponadto na jednym z ciągów zostanie zabudowana kruszarka młotkowa, która będzie rozdrabniała węgiel. To podobny sposób kruszenia węgla jak na koparkach KWK-1500 w naszej kopalni – podkreśla Sławomir Wochna, Dyrektor Kopalni Węgla Brunatnego Turów.