Poznań: Podpisano umowę na ładowarki dla autobusów elektrycznych
Ładowarki wybuduje konsorcjum firm Medcom oraz S&M Energia. Umowa w tej sprawie została już podpisana. Infrastruktura ma być gotowa przed jesienią przyszłego roku, kiedy to do Poznania mają dotrzeć pierwsze autobusy elektryczne z nowych dostaw.
Nie tylko o nowe autobusy z napędem elektrycznym, ale także o kolejne ładowarki wzbogaci się w przyszłym roku MPK Poznań. Po umowie na dostawę 37 pojazdów, podpisana została umowa na budowę infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego.
– Poznańska komunikacja miejska staje się coraz bardziej ekologiczna. Mniejsze zanieczyszczenie powietrza spalinami równa się wyższej jakości życia mieszkańców, a nowoczesny tabor dla pasażerów oznacza większą niezawodność, komfort i bezpieczeństwo podróżowania – mówi Marek Grzybowski, Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. Technicznych.
Zgodnie z umową z firmą Solaris Bus & Coach w przyszłym roku do MPK Poznań ma dotrzeć 37 autobusów elektrycznych: 31 standardowych, 12-metrowych oraz 6 przegubowych, 18-metrowych (będą kierowane na trasy linii przebiegających przez poznańskie osiedla: 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193). Do tego czasu przygotowana zostanie infrastruktura niezbędna do ich ładowania.
Na podstawie zawartej umowy na dworcu autobusowym na os. Jana III Sobieskiego (gdzie już obecnie ładują się autobusy elektryczne) powstanie dodatkowo jedna dwustanowiskowa ładowarka pantografowa. Podobnie na dworcu Garbary – utworzone zostanie jeszcze jedno dwustanowiskowe urządzenie.
Ładowarki pojawią się również w całkowicie nowych lokalizacjach: na dworcu autobusowym Górczyn przewidziano dwa podwójne stanowiska; w zajezdni przy ul. Kaczej planowany jest montaż 18 dwustanowiskowych urządzeń stacjonarnych, umożliwiających ładowanie poprzez wtyczkę plug-in oraz jednego dwustanowiskowego urządzenia pantografowego (obecnie „elektryki” ładują się w zajezdni przy ul. Warszawskiej). Dodatkowo, z myślą o zajezdni Kacza, zamówiono trzy mobilne stacje ładowania pojazdów.
– Zamówienie ma być realizowane przez wykonawcę w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje prace projektowe wraz z niezbędną dokumentacją i uzyskaniem wszystkich pozwoleń, natomiast w drugim etapie wykonane zostaną roboty budowlane, a urządzenia zostaną dostarczone, podłączone i uruchomione – wyjaśnia Marek Grzybowski.
Wartość projektu, który obejmował zakup 37 autobusów elektrycznych oraz budowę infrastruktury ładowania, wyniosła 107 mln zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 procent tej kwoty, czyli 90 950 000 zł.
RB
Źródło: www.poznan.pl