Umowa podpisana: Dofinansowanie na zakup 37 kolejnych autobusów elektrycznych dla MPK Poznań
Pod koniec grudnia 2019 r. Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o.o. oraz Sylwia Cieślak-Wilk z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali umowę o dofinansowanie projektu „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”. W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 31 standardowych, 12-metrowych oraz 6 przegubowych, 18-metrowych. Będą one kierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193.
– Wybór tych linii został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras – Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. zwraca uwagę, że wymienione linie obsługują rejony poznańskich osiedli. – Zmiana taboru na zeroemisyjny oznacza lepsze powietrze w miejscach, gdzie mieszka wiele osób, a więc i wyższą jakość życia – dodaje.
Standardowo, nowe autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, a zatem przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności oraz podróżujących z dziećmi w wózkach. Zostaną wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej – będą posiadały czytelne tablice kierunkowe, wewnętrzne wyświetlacze LED, system zapowiedzi głosowych, a przyciski będą oznakowane w alfabecie Braille’a.
Jednocześnie, w projekcie uwzględniono budowę kolejnych stacji ładowania autobusów elektrycznych. Nowe ładowarki pantografowe mają powstać na dworcu Os. Sobieskiego (jedna ładowarka dwustanowiskowa), na Garbarach (jedna dwustanowiskowa), Górczynie (dwie dwustanowiskowe) oraz w zajezdni na Kaczej. W tej ostatniej lokalizacji oprócz jednej pantografowej ładowarki dwustanowiskowej, powstanie infrastruktura do ładowania poprzez wtyczki plug-in.
Dofinansowanie przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oś priorytetowa VI „Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach”, działanie 6.1 „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach”. Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 proc. tej kwoty, czyli 90 950 000 zł. W najbliższych tygodniach ogłoszone zostanie postępowanie przetargowe dotyczące tego przedsięwzięcia. Początek dostaw planowany jest na koniec 2021 r.
Źródło: MPK Poznań Sp. z o.o.