Samochód jako element sieci elektroenergetycznej, czyli V2G
Cały parking zastawiony magazynami energii. Co na to kierowcy? Spokojnie, te magazyny to ich pojazdy elektryczne, które stały się elementami sieci elektroenergetycznej dzięki technologii V2G. Co to za technologia i dlaczego nasze samochody mają pełnić taką funkcję?
V2G, czyli Vehicle to Grid to technologia umożliwiająca dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem elektrycznym a siecią elektroenergetyczną. Dzięki temu możliwy jest „zakup” energii w okresach niskiego zapotrzebowania, a następnie jej „sprzedaż” do sieci w godzinach obowiązywania wyższej taryfy i szczytowego zapotrzebowania.
Koncepcja zakłada, że każdy posiadacz pojazdu elektrycznego stanie się uczestnikiem rynku energii i będzie mógł uzyskiwać dodatkowy dochód, wynikający z odpowiednio realizowanego kupna i sprzedaży. Z drugiej strony, dzięki tej technologii, sieć elektroenergetyczna ma stać się bardziej stabilna i elektryczna.
Czy sprzedaż i kupno energii oznaczają, że kierowcy będą spędzać długie godziny, śledząc i analizując stawki?
Na szczęście nie. Sterowanie procesem ładowania i rozładowywania akumulatorów znajdujących się w pojeździe ma odbywać się zdalnie. Pomysł uwzględnia konieczność zapewnienia sprawności pojazdu w momencie, w którym kierowca będzie go potrzebować.
Pod uwagę brano przy tym następujące czynniki: stopień rozładowania akumulatorów, obciążenie sieci zasilającej, stan techniczny akumulatorów i infrastruktury, rodzaj sieci zasilającej, a także zapisy umowy między użytkownikiem a operatorem sieci.
Opłacalność technologii Vehicle to Grid opiera się na założeniu, że pojazdy EV ładowane będą w nocy albo w okresie wzmożonej produkcji energii z odnawialnych źródeł (OZE). Dodatkowo, za zadeklarowanie gotowości oddawania energii w ustalonych terminach, użytkownik pojazdu elektrycznego mógłby otrzymywać wyższą kwotę za jej sprzedaż, a za dotrzymywanie postanowień umowy bez żadnych opóźnień, uzyskiwać dodatkowe korzyści. Na dziś dzień nie wiadomo, jaki kształt przybiorą ostateczne oferty.
Koncerny samochodowe i operatorzy sieci energetycznej prowadzą kolejne testy technologii V2G, jednak przy obecnej ilości pojazdów elektrycznych na ulicach i przed odpowiednimi modernizacjami infrastruktury, wciąż pozostaje ona technologią jutra. Mimo to, już dziś warto przyglądać się jej rozwojowi, ponieważ stanowi ona przykład zmian, które już niedługo wpłyną na gospodarkę i nasze codzienne funkcjonowanie.
Źródło: Grupa LOTOS SA