PORT PC: Intensywny rozwój rynku pomp ciepła w Polsce w I połowie 2019 r.
Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła PORT PC przeprowadziła badania liczby sprzedanych pomp ciepła w Polsce w I półroczu 2019 r. Szczególnie widoczne wzrosty widać w segmencie powietrznych pomp ciepła. W I półroczu rynek pomp ciepła typu powietrze/woda stosowanych do instalacji centralnego ogrzewania wzrósł dwukrotnie w stosunku do sprzedaży w pierwszym półroczu 2018 r.
Bardzo prawdopodobny jest scenariusz wzrostu liczby sprzedaży pomp ciepła tego typu w całym 2019 r. do poziomu około 20.000 szt.
Rynek gruntowych pomp ciepła odnotował wzrost w I połowie 2019 roku na poziomie blisko 20%, co oznacza, że w 2019 r. liczba sprzedanych gruntowych pomp ciepła przekroczy 6.000 szt.
Cały rynek pomp ciepła w Polsce odnotował wzrost na poziomie ok. 30%, a w przypadku pomp ciepła do centralnego ogrzewania o około 60%.
Szczególnie widoczny wzrost sprzedaży jest widoczny w segmencie urządzeń o mocy grzewczej poniżej 20 kW. Jest to prawdopodobnie związane z przyśpieszeniem działania programu Czyste Powietrze oraz zwiększeniem zainteresowania klientów bezemisyjną technologią grzewczą.
W segmencie pomp ciepła do ciepłej wody widać nieznaczny wzrost sprzedaży na poziomie ok. 1%. Jest to związane ze wzrostem sprzedaży pomp ciepła do centralnego ogrzewania pomieszczeń, które jednocześnie mogą przygotowywać ciepłą wodę użytkową w budynkach.
Podobnie jak w 2018 r., również i w połowie 2019 r. wzrósł też znacznie udział pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych. Na podstawie odpowiedzi uzyskanych z NFOŚiGW w ramach informacji publicznej w sprawie złożonych wniosków w programie Czyste Powietrze na dzień 10 maja 2019 r., PORT PC szacuje, że aż 30% wniosków o dofinansowanie źródła ciepła w nowo budowanych domach dotyczy pomp ciepła. Przy obecnym tempie rozwoju rynku w 2019 r. wg szacunków PORT PC, udział pomp ciepła w nowych budynkach jednorodzinnych będzie wynosił około 25%.
To co może jeszcze dodatkowo przyspieszyć zmiany w strukturze sprzedaży urządzeń grzewczych to fakt, że od 26 września 2019 r. nastąpi zmiana w etykietowaniu urządzeń grzewczych centralnego ogrzewania. Na etykiecie energetycznej urządzeń grzewczych pojawi się najwyższa klasa energetyczna A+++. Pompy ciepła to urządzenia, które charakteryzują się najwyższą klasą energetyczną A++ i A+++ wśród urządzeń grzewczych oraz najwyższą klasą A+ wśród urządzeń do podgrzewu wody użytkowej.
Długoterminowo największy wpływ na zwiększenie stosowanie pomp ciepła będzie mieć polityka klimatyczno-energetyczna i plany dekarbonizacji gospodarek Unii Europejskiej do 2050 r. W każdym z analizowanych wariantów dekarbonizacji udział pomp ciepła w ogrzewaniu budynków w 2050 r., zarówno w ogrzewaniu budynków, jak i w systemach ciepłowniczych będzie kluczowy. Technologia pozwala na włączenie w integrację sektorów produkcji i zużycia energii, jest najbardziej efektywną. Zapewnia przekazywanie ponad 70% udziału ciepła jako OZE oraz pozwoli docelowo na pełną i efektywną dekarbonizację ciepła w budynkach w ramach połączenia sektorów produkcji i zużycia energii.
Wg zapowiedzi Komisji Europejskiej główny strumień wsparcia finansowego w nowej perspektywie budżetowej UE w latach 2021-2027 będzie skierowany na efektywność energetyczną budynków modernizowanych i nowych.
Wzrost sprzedaży układów fotowoltaicznych i istniejący system opustów, powoduje duże zainteresowanie klientów pompami ciepła jako odbiornikami wyprodukowanej i zgromadzonej energii elektrycznej w „wirtualnym magazynie”. Klienci montujący układy fotowoltaiczne coraz częściej decydują się na montaż pomp ciepła i staje się to istotnym czynnikiem wzrostu sprzedaży tych urządzeń. Stąd też od czerwca 2019 r. PORTPC wspólnie z innymi organizacjami zrzeszonymi w Porozumieniu Branżowym na Rzecz Efektywności Energetycznej POBE rozpoczęły kampanię informacyjną „Dom bez rachunków” promującą budynki plus-energetyczne z pompami ciepła, fotowoltaiką i wentylacją z odzyskiem ciepła. Kampania skierowana jest do osób, które zamierzają budować dom w najbliższej przyszłości oraz instalatorów, architektów i branżystów. Jednym z elementów kampanii jest poradnik „Dom bez rachunków”, który można pobrać ze strony: www.dombezrachunkow.com.