Pojazdy jako magazyn energii, turbiny wiatrowe i panele słoneczne na dachu przystanków
Finaliści konkursu „Renault Easy City. Design the Future” w swoich projektach miejsca przesiadkowego uwzględnili pomysły na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Laureaci drugiej nagrody Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński przedstawili koncepcję wykorzystania magazynów buforowych dla pojazdów Renault EZ-GO jako akumulatora gromadzącego energię elektryczną z odnawialnych źródeł. Zdobywcy IV i V miejsca umieścili zaś w swoich projektach turbiny wiatrowe i panele fotowoltaiczne.
Zadaniem uczestników konkursu było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla współdzielonego pojazdu autonomicznego z napędem elektrycznym Renault EZ-GO.
Autonomiczne samochody z napędem elektrycznym jako magazyn energii z OZE
W konkursie „Renault Easy City. Design the Future” Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński przedstawili koncepcję systemu „Ez Puls”. Składa się on z trzech modułów: stacji organizujących korzystanie z elektrycznych samochodów autonomicznych na żądanie zlokalizowanych w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zatoczek dla pojazdów Renault EZ-GO oraz aplikacji mobilnej umożliwiającej rozpoczęcie podróży tym samochodem.
Pojazdy EZ-GO w tym projekcie przechowywane są pod ziemią, w specjalnych magazynach buforowych. Tam również odbywa się ładowanie samochodów, a jednocześnie pojazdy stanowią element systemu energetycznego, magazynując energię z odnawialnych źródeł. Według autorów taki rozproszony akumulator może pozytywnie wpływać na stabilność systemu energetycznego kraju. Za swój projekt miejsca przesiadkowego Wiktor Szulfer, Julia Kazimierska i Olek Kępiński otrzymali drugą nagrodę w wysokości 10 tys. zł.
Fotowoltaika i turbiny wiatrowe na dachu
Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada, które zaprojektowały modułowy system pozwalający tworzyć różnorodne i wielofunkcyjne centra przesiadkowe, również uwzględniły OZE w swoim pomyśle. Na dachach przystanków mogłyby według nich znaleźć się niewielkie turbiny wiatrowe, a także ogniwa fotowoltaiczne. Energię słoneczną wykorzystywałyby też elewacje z szybami fotowoltaicznymi. Autorki projektu zajęły czwarte miejsce w konkursie „Renault Easy City. Design the Future”.
Szyby fotowoltaiczne i chodnik generujący energię
Marek Szlęk, Oskar Szymańczyk, Grzegorz Górnikiewicz i Adam Zbroiński zaprojektowali centrum przesiadkowe MULTIVIEW. Elementem ich koncepcji były także rozwiązania ekologiczne. Budynek miałby posiadać szyby fotowoltaiczne. Energię generowałby również chodnik. Autorzy projektu w finale konkursu uplasowali się na piątym miejscu.
Renault EZ-GO
Zadaniem uczestników konkursu „Renault Easy City. Design the Future” było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu Renault EZ-GO. Z okazji finału ten wyjątkowy samochód koncepcyjny po raz pierwszy pojawił się w Polsce.
Renault EZ-GO to pierwszy współdzielony pojazd autonomiczny o napędzie elektrycznym zaprojektowany do indywidualnego przewozu lub transportu małych grup. Umożliwia on wyruszenie w drogę ze stacji wynajmu lub z miejsca zgeolokalizowanego przez aplikację. Dzięki temu zachowuje wszystkie zalety aut elektrycznych, ale dodatkowo pozwala kierowcy na odpoczynek w czasie jazdy, a także może być wykorzystywany przez osoby, które nie potrafią prowadzić samochodu.
EZ-GO jest alternatywą dla prywatnych samochodów oraz dla zbiorowego transportu publicznego, metra lub autobusu, ponieważ łączy w sobie elastyczność i komfort transportu indywidualnego ze skutecznością i bezpieczeństwem transportu publicznego.
Ekosystemy samochodów elektrycznych
Podstawą planu strategicznego Renault „Drive the Future” na lata 2017-2022 jest zapewnienie każdemu dostępu do zrównoważonej mobilności. Grupa Renault jest prekursorem w tej dziedzinie.
Strategia Grupy zakłada osiągnięcie wiodącej pozycji w segmencie elektrycznych ekosystemów oraz dostaw inteligentnych rozwiązań mobilnych dla miast przyszłości.
Inteligentny elektryczny system jest ważnym elementem innowacyjnego programu „Smart Fossil Free Island” (Inteligentna wyspa wolna od paliw kopalnych) realizowanego na wyspie Porto Santo przez lokalne władze Madery. Celem projektu jest wspieranie trwającej na wyspie transformacji energetycznej. Spółka EEM, która kieruje wdrażanymi na wyspie projektami energetycznymi i programami dot. samochodów elektrycznych, wybrała Grupę Renault na partnera i dostawcę rozwiązań z zakresu elektromobilności.
Dzięki wykorzystaniu elektrycznych samochodów, akumulatorów wycofanych z eksploatacji w samochodach (drugie życie dla akumulatorów), technologii inteligentnego ładowania oraz magazynowania energii ta pierwsza na świecie „inteligentna wyspa” ma zwiększyć niezależność energetyczną Porto Santo i przyczynić się do rozwoju produkcji energii odnawialnej. Od początku 2018 r. Grupa Renault, EEM i ich partnerzy pracują nad projektem.
We Francji Grupa Renault i jej partnerzy – Morbihan Energie, Les Cars Bleus i Enedis – ogłosili rozpoczęcie wspólnego projektu pod nazwą FlexMob’Ile. Celem tego inteligentnego ekosystemu elektrycznego, który powstanie w wyniku realizowanego programu, jest wspieranie transformacji energetycznej bretońskiej wyspy Belle-Ile-en-Mer.
Już w 2019 r. do dyspozycji mieszkańców wyspy i odwiedzających ją turystów zostanie oddana flota samochodów elektrycznych. Wszystkie z nich będą dostępne w samoobsługowych wypożyczalniach Locatourisle, która jest spółką zależną Les Cars Bleus. Modele Renault ZOE i Kangoo Z.E. będą korzystały z sieci punktów ładowania, które zbudowano w pobliżu najczęściej odwiedzanych miejsc na wyspie.
Inteligentne ładowanie samochodów elektrycznych
Grupa Renault prowadzi aktywne działania związane z przygotowaniami do rewolucji polegającej na zintegrowaniu pojazdu z siecią energetyczną, która przyczyni się do zmniejszenia negatywnego wpływu samochodów elektrycznych na środowisko.
W Utrechcie (Holandia) Renault aktywnie przyczynia się do rozwoju koncepcji inteligentnego miasta. We współpracy z partnerami firma zaoferowała innowacyjne usługi, które umożliwiają zmniejszenie całkowitego kosztu użytkowania samochodu elektrycznego (TCO) i sprawiają, że życie użytkowników ZOE staje się jeszcze prostsze. Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu usług carsharingowych pod nazwą WE DRIVE SOLAR, aplikacji JEDLIX służącej do inteligentnego ładowania oraz magazynowaniu energii w akumulatorach dzięki rozwiązaniu firmy POWERVAULT (drugie życie akumulatorów ZOE).
Źródło: Renault