Wiedza zasypie lukę
Grupa TAURON to 25 tys. pracowników. W najbliższej dekadzie po pracownikach odchodzących na emerytury może pojawić się luka kompetencyjna sięgająca aż 4,5 tys. fachowców. By temu zapobiec TAURON wspiera i rozwija szkolnictwo zawodowe, korzystając z innowacyjnych modeli kształcenia.
Realizowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej program POWER stanowi milowy krok w rozwiązaniu problemu rynku pracy w sektorze energetycznym. Projekt kładąc nacisk na kształcenie zawodowe, ma na celu zasypanie luki kompetencyjnej i pokoleniowej.
– Dla przyszłości Województwa Śląskiego fundamentalne znaczenie mają dwa obszary: edukacja i energetyka. Jak się okazuje te dwa obszary blisko współpracują. Działanie TAURON to rozsądne inwestowanie w bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej i zapewnienie stabilnego zatrudnienia tysiącom mieszkańców naszego Województwa – komentuje działania TAURONA Jarosław Wieczorek, Wojewoda Śląski.
Zaangażowanie w program POWER pozwala Grupie TAURON mieć realny wpływ na proces kształcenia praktycznego w określonych zawodach oraz kreować, już na poziomie szkoły średniej, kompetencje niezbędne dla podjęcia pracy w sektorze elektro-energetycznym.
– Energetyka przechodzi głębokie i dynamiczne zmiany. Wszystkie nasze spółki wykorzystują wiele zaawansowanych technologii, które potrzebują wysoko wyspecjalizowanych fachowców. Współpracujemy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i bezpośrednio szkołami, żeby uczniowie kończący edukację byli gotowi do sprostania wymogom, jakie stawia TAURON. W zamian oferujemy stabilne zajęcie w firmie gotowej stawiać czoła wyzwaniom współczesności – zaznacza Kamil Kamiński, Wiceprezes Zarządu ds. Klienta i Wsparcia Korporacyjnego
Dzięki współpracy z TAURONEM, w ramach programu szkoły, uczniowie i kadra nauczycielska zyskują szereg konkretnych korzyści m.in. stypendia dla najlepszych uczniów klas patronackich, możliwość udziału w szkoleniach i ćwiczeniach specjalistycznych w rzeczywistych warunkach pracy. Ponadto szkoły mogą liczyć na zaangażowanie specjalistów TAURONA w zajęcia praktyczne oraz na doposażenie laboratoriów w sprzęt niezbędny do prowadzenia doświadczeń.
W całym pilotażu wzięło udział ponad 100 uczniów, którzy nauki zawodu uczyli się pod opieka 40 opiekunów i 17 specjalistów z Grupy TAURON. Ponadto na potrzeby projektu przygotowano osiem w pełni wyposażonych pracowni. Podstawą pedagogiczną był z kolei innowacyjny model dualny oparty na jednoczesnej opiece nad uczniem nauczyciela i pracownika TAURON.
Pilotażowy program dla zawodu technik elektryk został przeprowadzony w Powiatowym Zespole Szkół w Bieruniu, Zespole Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Kazimierza Pułaskiego w Częstochowie, Zespole Szkół nr 2 w Katowicach im. Jarosława Iwaszkiewicza, i w Zespole Szkół Elektrycznych im. Tadeusza Kościuszki w Opolu.
W latach 2018-2027 wielkość luki pokoleniowej w Grupie TAURON wyniesie 4 495 etatów. W ramach badania tego zjawiska została przeprowadzona analiza potrzeb kadrowych oraz określenie kluczowych stanowisk, czyli osób niezbędnych do zapewnienia ciągłości biznesowej Grupy TAURON. Zdiagnozowano, że firma najbardziej potrzebować będzie elektromonterów, inżynierów elektryków, ślusarzy, maszynistów, dyspozytorów, monterów, laborantów, elektroenergetyków, dyżurnych ruchu.
W szeroki program działań prowadzonych przez TAURON w ramach zarządzania wiekiem i wiedzą wpisuje się także współpraca ze środowiskiem naukowym i akademickim. Obecnie działania edukacyjno-badawcze prowadzone są z dwunastoma uczelniami wyższymi m.in. z Politechniką Śląską, Akademią Górniczo-Hutniczą, Uniwersytetem Jagiellońskim, Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, Politechniką Opolską, czy Politechniką Warszawską.
Kolejnym z działań podejmowanych przez TAURON we współpracy z otoczeniem edukacyjno-akademickim oraz mających na celu zapobieganie luce pokoleniowej jest tworzenie klas patronackich. Grupa oferuje ich uczniom przede wszystkim naukę zawodu w rzeczywistym środowisku pracy poprzez organizację zajęć praktycznych i staży zawodowych oraz dopasowane do potrzeb rynku procesy dydaktyczne.
Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) dla Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach działania 2.15. Kształcenie i szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb zmieniającej się gospodarki.
Źródło: TAURON Polska Energia SA